La 11.9.2021 klo 18:15
Kuopion kaupunginteatteri Niiralankatu 2, Kuopio

Agnes

Kuva: Kuopion kaupunginteatteri

Juha Hurme ravistelee Minna Canthin novellia raikkaasti mausteenaan hersyvä, pikantti huumori.

Agnes kertoo tarinan kahdesta koulutytöstä, jotka kasvavat hyvin erilaisiksi naisiksi. Liisalle riittää koti, perhe ja Kuopio koko elämän näyttämönä. Agnes ei tyydy arkiseen, ”…Avarassa maailmassa… on alituista vaihtelua…ihmiset ovat hilpeitä, älykkäitä ja kehittyneitä. Minä en tulisi toimeen enää muualla kuin Pietarissa. Niin, mahdollisesti sentään myöskin Pariisissa.”

Mutta tyytyisikö maailmannainen – tai puolimaailman - Anttiin, Liisan ainoaan ja ikiomaan? Näemme Liisan mustasukkaisuuden syviin ytimiin ja hänen kyvyttömyyteensä hallita omia tunteitaan. ” Joku tottunut ja kokenut suuren maailman mies olisi tuossa situaatiossa voinut pitää päänsä kylmänä, nähnyt tarkoituksen ja nauranut sille. Mutta Antti oli liian yksinkertainen, liian rehellinen; hän ruhjahti suin päin paulaan.”

Esitys tarjoilee tunnemyrskynsä riemastuttavasti. Juha Hurme ankkuroi ydinkohtauksia alkuteoksen aikojen Kuopion laulu- ja soittojuhliin: Sydämet läpättävät kiihkeän eritahtisina, mutta laulu ja soitto, ne raikaavat!

Rooleissa: Rooleissa: Annukka Blomberg, Emma Castrén (vier.), Oliver Kollberg (vier.), Verneri Lilja (vier.), Seija Pitkänen ja Roosa Söderholm (vier.).

Liput: 31,50 € / peruslippu
29,50 € / eläkeläiset, opiskelijat, lapset (0-16v.), työttömät, varusmiehet
27,50 € / ryhmät (väh. 20 hlö)