La 1.4.2023 klo 14:00 - 14:30
Kuopion museo Museokatu 1, Kuopio

Aprilliopastus: Suureläimet ja niiden minimaaliset kumppanit

Kuva: Kuopion museo

Kuopion museolla hypätään suureläinten ja niiden minimaalisten kumppanien kiehtovaan maailmaan yli-intendentti Heli Heinimön ja erikoistutkija Hannu Harakan johdattelemana. Suureläinten erikoistutkijana tunnettu Hannu Harakka luennoi suureläinten erikoisista elintavoista itäsuomalaisessa luonnossa ja kertoo, kuinka villakarvamammutti päätyi Kuopion museoon. Pienorgaanisiin korsiin ja niiden eläimistöön erikoistunut Heinimö nyppii yleisölle tietoa kaikille niin tutuista mutta silti kovin vieraista ötököistä ja eliöistä, jotka elävät symbioottisesti meidän suurempien eläinten kanssa.

Aprillipäivän opastukset muissa museokohteissa:

Taidemuseolla klo 12 alkaen perehdytään taiteilija Kari Juutilaisen näyttelyyn erityisasiantuntijoiden johdattamana. Kimuli von Jässeström ja Martin af Wikholmski ovat ombrotrofisen taiteen ehdottomia huippuasiantuntijoita, joiden tutkimusartikkeleita siteerataan ympäri maailmaa. Tämän opastuksen jälkeen katsot taideteoksia aivan uusin silmin!
Link icon Linkki

Korttelimuseolla klo 13 alkaen on ainutlaatuinen mahdollisuus päästä mukaan Maailman kaunein koti -ohjelmasta tutun toimittajan Katri Sykön johdattamalle kierrokselle Kuopion prinsessan kaupunkikotiin.
Link icon Linkki

Liput: Kuopion taidemuseo 10/5 €