Tapahtuma on vuodelta 2022.

To 14.7.2022 klo 20:00
Kuopion tuomiokirkko Vuorikatu 17, Kuopio

BarokkiKuopio: Violoncello Bolognese

Kuva: BarokkiKuopio

BarokkiKuopio ottaa varaslähdön 20.7. alkavaan festivaaliin Tuomiokirkkoseurakunnan Iltamusiikkia - kesäkonserttisarjassa!

Pohjois-Italiassa sijaitseva Bolognan kaupunki on ollut merkittävässä roolissa sellon kehityksessä: 1600-luvun puolivälissä todennäköisesti juuri kyseisessä paikassa kehitetty menetelmä päällystää suolikielet hopeapunoksella mahdollisti siirtymisen isoista violoneista pienempiin violoncelloihin, joka puolestaan antoi mahdollisuuden säveltää virtuoottisempaa sekä solistisempaa musiikkia tälle ennen ainoastaan basson roolissa toimineelle instrumentille. Illan ohjelma keskittyykin sellonsoiton isänä pidetyn bolognalaisen Domenico Gabriellin (1651? – 1690) ja hänen oppilaansa Giuseppe Jacchinin (1667-1727) säveltämään musiikkiin, muita samassa kaupungissa 1600-luvun loppupuolella vaikuttaneita sellisti-säveltäjiä unohtamatta!

Gabrielli - Jacchini - G. Bononcini - A. Bononcini - G.B. Vitali
Tatu Ahola, barokkisello, Lassi Kari, violone, Mikko Ikäheimo, luuttu ja barokkikitara

HUOM! Konsertti on Tuomiokirkkoseurakunnan järjestämä ja BarokkiKuopion festivaalipassi ei sisällä sen ohjelmaa, eikä konserttipaikalta voi ostaa muita BarokkiKuopion ohjelmia tai festivaalipasseja.

Liput: Vapaa pääsy, ohjelma 15/10€ ovelta 45min ennen konsertin alkua.