To 20.7.2023 klo 13:30 - 14:15
Kuopion kaupunginkirjasto Maaherrankatu 12, Kuopio

BarokkiKuopion lastenkonsertti: Aurinkokuninkaan oikut

Kuva: BarokkiKuopio

Nyt on luvassa hersyvä esitys! Aurinkokuningas rakastaa tunnetusti ylellisyyksiä, mutta on luonteeltaan kovin oikukas ja vaativa. Soppahan siitä syntyy!

Aurinkokuninkaan oikut on dramatisoitu ja vauhdikas ohjelmallinen konsertti, joka kertoo hauskoja, eriskummallisia ja mielenkiintoisia tositarinoita 1600-luvulla Ranskaa hallinneen Aurinkokuningas Ludwig XIV:n elämästä Versaillesin hoviin sävelletyn barokkimusiikin säestämänä. Taiteita ja ylellisyyttä rakastaneen, oikukkaan ja vaativan Aurinkokuninkaan hovissa herää ristiriitoja, jotka heittävät yleisön keskelle hullunkurisia tapahtumia, mutta herättelevät myös pohtimaan kulissien ylläpitämiseen, vallan käyttöön ja yhteiskunnallisen tasa-arvon toteutumiseen liittyviä teemoja.

Esitys tutustuttaa tarinan lomassa lapset ja nuoret barokin aikakauteen ja musiikkiin Versaillesin hovissa. Esityksen aikana yleisölle tulevat tutuksi yhtyeen vanhat soittimet: barokkiviulu ja -sello, erilaiset nokkahuilut, traverso, luuttu ja barokkikitara. Esityksen musiikkina kuullaan Aurinkokuninkaan hovissa ja sen vaikutuspiirissä barokin aikakaudella toimineiden säveltäjien, kuten mm. Lullyn, Charpentierin, Jacquet de la Guerren, Hotteterren ja de Viséen teoksia.

Hotteterre, Lully, de Visé, de la Guerre, Charpentier

Anni Elonen, barokkiviulu
Hanna Haapamäki, nokkahuilut ja traverso
Tatu Ahola, barokkisello
Mikko Ikäheimo, barokkikitara ja luuttu

Käsikirjoitus ja musiikillinen suunnittelu: Anni Elonen ja Hanna Haapamäki, Collegium ry

Ohjaus: Eveliina Heinonen

Liput: Vapaa pääsy, kesto n. 45min.