Ma 17.1.2022 klo 19:15

BENEDETTA

Kuva: Kino Kuvakukko

Ranska - Belgia - Alankomaat 2021 • draama • 131 min • K16

Ohjaus: Paul Verhoeven • Pääosissa: Virginie Efira, Charlotte Rampling, Daphne Patakia, Lambert Wilson

Eletään 1600-lukua ja rutto raivoaa Italiassa. Nunnanoviisi Benedetta näkee näkyjä Jeesuksesta, mikä sekä pelottaa että inspiroi kaikkialla läsnä olevaa katolista kirkkoa. Hän itse käyttää tilaisuutta hyväkseen saavuttaakseen valtaa ja seksuaalista tyydytystä.

Mestariohjaaja Paul Verhoeven (Robocop, Basic Instinct, Elle) on tehnyt maksimalistisen ja barokkisen elokuvan, jossa mikään ei ole nunnaluostarissa pyhää. Pääosia esittävät Virginie Efira ja Charlotte Rampling. Tarina pohjautuu Judith C. Brownin kirjaan Immodest Acts: The Life of a Lesbian Nun in Renaissance Italy.

Kohuttu Benedetta sai maailmanensi-iltansa kesällä Cannesin elokuvajuhlilla. "Heittämällä kilpasarjan paras elokuva" (Voima.fi). Arvostettu Cahiers du Cinéma -lehti valitsi teoksen vuoden 2021 top teniin.

Liput: Liput: 10,5€ /8,5€ (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät), ma-ti kaikki liput 8,5€, arkipäivinä ennen klo 16 esityksiin kaikki liput 8,5€. Sarjaliput (kuusi näytöstä) 52,5€/42,5€.