La 29.10.2022 klo 19:00 - 01:00
Sawohouse Underground Tarhakuja 1, Kuopio

Ensiferum & Psychework

Kotimaisen folkmetallin ykkösnimi Ensiferum julkaisi heinäkuussa 2020 kahdeksannen studioalbuminsa ”Thalassic”. Albumi meni ilmestyessään Suomen virallisen albumilistan sijalle 1 ja Saksan albumilistalla bändi saavutti hienosti sijan 3.

Uusi albumi on ensimmäistä kertaa Ensiferumin uran aikana rakennettu tietyn teeman ympärille. ”Tällä kertaa sävellysprosessissamme oli uusi tulokulma tekstien suhteen. Levyn lyriikoita yhdistää teema; meri ja vesi ylipäänsä. Jep, aika laaja aihe, mutta tämä antoi todella paljon liikkumavaraa eri puolilta maailmaa löytyvien legendojen, myyttien ja historiallisten tapahtumien hyödyntämiseen biisien aiheina. Ne vaihtelevat kirjaimellisesti maan ja taivaan välillä, vai pitäisikö sanoa meren ja taivaan? Esimerkiksi ensimmäinen single ’Rum, Women, Victory’ sai inspiraation Kuninkaallisen laivaston päivittäisestä rommiannoksesta, ja uusi videobiisi Andromeda kertoo, yllättäen, Andromedasta. Hänethän oltiin uhraamassa merihirviölle ja monien mutkien kautta hänestä tuli persialaisten kantaäiti ja kunnioituksesta hänen mukaansa nimettiin meitä lähimpänä oleva galaksi”, Sami Hinkka kertoo.

Yhtye kertoi jo aiemmin keväällä kiinnittäneensä riveihinsä uuden jäsenen, clean-laulaja ja kosketinsoittaja Pekka Montinin, joka on myös tulevasta levystä ja pestistään innoissaan. ”Thalassic on minun ensimmäinen albumi Ensiferumin kanssa. Olen erityisen tyytyväinen kappaleissa yhdessä saavutettuun energiaan sekä tunnetasoon. Tähtäsimme selkeään sanomaan ja mielestäni onnistuimme tässä tavoitteessa erinomaisesti. Tuottaja Janne Joutsenniemi ja albumin mixannut Jens Bogren tekivät kumpikin täydellistä työtä yhtyeen hyväksi”, Montin toteaa.

Lavan lämmittelee jyväskyläläinen Psychework,jonka laulaja Antony Parviainen tunnetaan myös Machine Men- yhtyestä sekä Raskasta Joulua kokoonpanosta. Yhtyeen esikoisalbumi ilmestyi Ranka Kustannuksen kautta syyskuussa 2016.

klo 20:00 Ovet auki
klo 20:30 Psychework