Tapahtuma on vuodelta 2021.

Ke 29.9.2021 klo 17:00 - 19:00
Kuopion kaupunginteatteri Niiralankatu 2, Kuopio

Filosofiakahvila Kuopiossa

Kuva: SnellmanEDU

Kuopion filosofiakahvilan teemana syyskaudella 2021 on vapaus.

Kukapa ei haluaisi olla vapaa. Mutta mitä vapaus on? Onko edes yhtä yhteneväistä käsitystä inhimillisestä vapaudesta? Vapauden ongelmat kytkeytyvät niin perimmäisiin etiikan, yhteiskuntafilosofian kuin metafysiikankin aiheisiin – ja tietysti käytännön kysymyksiin siitä, mitä käytännössä saamme sanoa ja tehdä tai olemme kykeneviä ajattelemaan.

Missä, monelta ja sisältö?

Filosofiakahvila keskiviikkoiltaisin klo 17–19
Kuopion kaupunginteatterin aulakahvilassa.

Kaupunginteatterin aulakahvilassa: ke 29.9., ke 6.10. ja ke 15.12.

8.9. ”Tunne itsesi” eli vapaudesta ja itsekritiikistä, Jarkko Tontti, kirjailija, oikeustieteen tohtori, Helsinki Huom. Paikkana poikkeuksellisesti Kuopion kauppahalli (Burtsow Konditoria ja Kirjakauppa Rosebud)
29.9. Vapaa kuin hybriditaiteilija – taiteen vapaus valtion ja markkinoiden puristuksessa, Pauli Rautiainen, sosiaalioikeuden yliopistonlehtori, Itä-Suomen yliopisto
6.10. Vapaus ja fysikalistinen maailmankuva, Tuomas Pernu, yliopistonlehtori, Itä-Suomen yliopisto
15.12. Vapaus: moraalin ja politiikan monimerkityksellinen käsite, Tuija Pulkkinen, sukupuolentutkimuksen professori, Helsingin yliopisto