Tapahtuma on vuodelta 2023.

To 20.4.2023 klo 14:00 - 14:15
Kuopion korttelimuseo Kirkkokatu 22, Kuopio

Jalkapalloa ja kunnian kenttiä -korttelivartti

Kuva: Kuopion korttelimuseo

Jalkapalloa ja kunnian kenttiä -korttelivartti

Kuinka jalkapallotoiminta laitettiin alulle Pohjois-Savossa? Miten paikalliset seurat ovat kasvaneet ja kehittyneet? Miten naisjalkapalloilu buumi syntyi? Kuinka juniorityöhön on aikojen saatossa panostettu? Näihin kysymyksiin saat vastauksia korttelivarteilla, eli noin viiteentoista minuuttiin tiivistetyillä napakoilla tietoiskuilla, joita järjestetään kuukausittain Kuopion korttelimuseon Jalkapalloa ja kunnian kenttiä -näyttelyssä.

Korttelivartit kuuluvat museon pääsymaksuun (8/5 €, alle 18-vuotiaat maksutta, Museokortti).

Korttelivartit keväällä 2023

Korttelivartti torstaina 16.2. klo 14.00:
Naisjalkapalloilun historiaa Kuopiossa

Korttelivartti torstaina 9.3. klo 14.00:
Juniorijalkapalloilun historiaa Kuopiossa

Korttelivartti torstaina 20.4. klo 14.00:
Jalkapalloilun alku Kuopiossa

Korttelivartti torstaina 11.5. klo 14.00:
Naisjalkapalloilun historiaa Kuopiossa

Korttelivartti torstaina 8.6. klo 14.00:
Juniorijalkapalloilun historiaa Kuopiossa

Jalkapalloa ja kunnian kenttiä – pohjoissavolaista jalkapallohistoriaa 18.11.2022–17.9.2023

Näyttely luo kuvan maakunnan jalkapalloilun ja sen ympärille muodostuneen fanikulttuurin kehityksestä. Kokonaisuus sisältää esineistöä sekä maakunnan jalkapalloseuroilta että nykyisiltä ja entisiltä pelaajilta. Näyttelyssä jalkapalloilun historiaan syvennytään maakunnan mielenkiintoisimpien pelikenttien, legendaaristen pelaajien ja ansiokkaan kasvattajaseuratyön kautta. Näyttelyssä seurataan KuPSin nousua takaisin suomalaisen jalkapalloilun terävimpään kärkeen ja vieraillaan tuon nousun mahdollistaneilla maakunnan tähtikasvattamoilla. Näyttely avaa jalkapallokulttuuria myös varusteiden ja lajin kehityksen näkökulmasta.

Näyttely perustuu vuonna 2020 ilmestyneeseen teokseen Kunnian kentät – kirja savolaisista jalkapallopyhätöistä.

Liput: 8,00 / 5,00 €
Alle 18-vuotiaat maksutta