Ke 5.4.2023 klo 16:30 - 19:00

Jämälankojen uusi elämä -työpaja

Kuva: Kuopion museo

Kantin kestävä keskiviikko
Kantin kestävä keskiviikko tarjoaa vinkkejä ja tukea kestävämpien ratkaisujen ja ilmastotekojen toteuttamiseen. Tule mukaan opettelemaan yhdessä kulutuksen vähentämistä arjessa. Miten kunnostaa tai pitää huolta jo olemassa olevista vaatteista, esineistä tai rakennuksista? Mitä sinä voisit tehdä tai mitä voisimme tehdä yhdessä? Tiedon ja kokemusten lisäksi aiheita lähestytään tekemisen ja taiteen keinoin.

Kantin kestävä keskiviikko järjestetään joka kuun ensimmäinen keskiviikko klo 16.30 alkaen Kantissa Kuopion museon monitoimi- ja työpajatilassa. Luennot ja tekeminen vuorottelevat! Joka toinen kerta on Kestävä perintö -luento, jonka päätteeksi aiheesta keskustellaan vielä yhdessä. Joka toinen kerta OMPELUSEURAT, jolloin jokaisella on mahdollisuus tulla korjaamaan omia rikkinäisiä vaatteitaan. Jokaiselle kerralle on oma teema – paikalla ohjaajia neuvomassa ja kannustamassa. Lisäksi työskentelyn lomassa päästään nauttimaan ekologisuutta ja luontosuhdetta käsittelevästä elävästä taiteesta.

Kuopion kaupunginkirjaston asiantuntijat ovat koostaneet myös jokaiselle kerralle vinkkilistan, jonka avulla kirjastosta voi lainata lisää aihetta käsittelevää kirjallisuutta. Tapahtuma on maksuton.

Ke 5.4. klo 16.30–19.00 Jämälankojen uusi elämä
Tervetuloa työpajaan, jossa langanloput muutetaan kauniiksi koristenauhoiksi. Näin ne saavat uuden elämän esimerkiksi avaimenperänä, kirjanmerkkinä, ystävännauhana, hatun koristeena, lapasten kädensuissa tai vaikkapa rikkinäisten hihansuiden paikkana. Koristenauhat tehdään nauhalaudalla, jonka kuka vain voi valmistaa itse kotoa tai mökiltä löytyvistä välineistä.

Jämälankojen uusi elämä -työpaja on maksuton, mutta koska paikkoja on rajoitetusti, on käytössä ennakkoilmoittautuminen. Ilmoittautuminen tehdään Kuopion museon asiakaspalveluun 017 182 603, kuopionmuseo[a]kuopio.fi. Ilmoittaudu siis mukaan, kerää matkaan kauniinväriset kerän loput ja ota suunnaksi Kuopion museo 5.4. klo 16.30. Mukaan voi liittyä ilman omia lankojakin, jos uskaltaa museon varastoista löytyvien langanloppujen värimaailmaan luottaa. Esillä on myös kirjaston asiantuntijoiden kokoama kirjanäyttely aiheesta.

Jos Kuopion museo ei ole oman matkan varrella tai paikat täyttyvät ennen kuin itse ehtii ilmoittautua mukaan, voi nauhalaudan ja koristenauhoja opetella valmistamaan myös to 6.4. verkossa julkaistavan ohjevideon avulla. Videon yhteydestä löytyy kirjaston asiantuntijoiden kokoama lista lukemista aiheesta enemmän kiinnostuville.

Liput: Vapaa pääsy.