7.5. - 30.5.
Galleria Ars Libera Maaherrankatu 3, Kuopio

Jane Hughes: I PUT A SPELL ON YOU

Kuva: Jane Hughes – The Fortuneteller

I PUT A SPELL ON YOU on kiehtova kuvien verkosto joka tutkii taikuuden, uskonnon ja taikauskon valtakuntaa. Näyttelyn otsikko viittaa blueslaulaja Screamin’ Jay Hawkinsin aavemaiseen ja provosoivaan esitykseen omasta vuoden 1956 kappaleestaan ‘I Put a Spell on You’.

Hughesin kuvasto ei välttämättä noudata mitään erikseen määritettyä historian, paikan tai ajan logiikkaa; hän tekee valintansa intuitiivisesti, jolloin maalaussarjalle kehittyy oma visuaalinen tarinansa. Töiden kuvauksen aiheina on kaikkea taikamaailman välineistöstä päättömiin naisiin. Teosten väripaletti antaa viitteitä moninaisista kulttuurikonteksteista; visuaalinen lämpötila liikkuu väreilevästä halpisestetiikasta viileämpiin, vaimennettuihin sävyihin.

Hänen työnsä keskiössä on pitkäkestoinen kaikenlaisten ulkopuolisuuden ja outouden tarinoiden kiehtovuus ja läheisyys. Hänen työskentelytapansa on monisävyisen ajattelun tuottamaa, yhtälailla populaarikulttuurin kuin outojen marginaali-ilmiöiden kuvastojen sekä vakavaa että leikkisää hyödyntämistä.

Maalaukset muodostavat tarkoituksellisen epälineaarisia kertomuksia; surrealistisia palasia yhteensotkettuina katsojalle setvittäviksi ja avattaviksi, omien merkitystensä, yhteyksiensä ja tarinoidensa heijastuspinnaksi.

Avoinna: ke–pe 14–18 + la–su 12–17.