Ti 28.3.2023 klo 19:00
Kuopion kaupunginteatteri Niiralankatu 2, Kuopio

#JEANNE

Kuva: Kuopion kaupunginteatteri

Suurenmoinen ja visuaalinen draama luokkaeroista ja ilmastonmuutoksista

#jeanne kuvastaa maailmaa, joka on tuhon partaalla. Tarvitsemme johtohahmoja, jotka kantavat unelmiamme samalla, kun laitamme kaiken vastuun heidän harteilleen. Kenen pitäisi oikeastaan pelastaa meidät? Odotammeko lastemme tekevän sen? Nuoresta idealistista ja hänen ihailijoistaan eli meistä kertovan tarinan kautta pääsemme tarkastelemaan yhteiskunnan erilaisia mekanismeja.

Näytelmän on kirjoittanut maineikas näytelmäkirjailija Ivana Sajko erityisesti Riksteaternia varten. Ohjaaja on kansainvälisesti tunnettu Anja Suša, joka on toiminut vuodesta 2019 ohjaustyön professorina Tukholman taiteellisessa korkeakoulussa.

Järven pohjoispuolella on suuria omakotitaloja yksityislaitureineen. Eteläpuolella on kerrostalo, jossa on rikkinäinen hissi. Eri puolilla järveä asuvat nuoret eivät koskaan tapaa toisiaan. Pohjoisen nuoret eivät edes tiedä, että etelän nuoret ovat olemassa. Etelän nuoret luulevat, että pohjoisen nuoret on tehty kullasta. Heidän välissään oleva järvi on kuitenkin kuivumassa. Ilmastokriisi vaikuttaa kaikkiin, niin rikkaisiin kuin köyhiin. Vai vaikuttaako se?

Pikku Jeanne on kokenut, että vähävaraisilla tulee olemaan entistä vähemmän ja varakkailla entistä enemmän. Hän yrittää saada vähävaraisille mielestään kuuluvan ylijäämän takaisin ja lähtee ylittämään jäätynyttä järveä saadakseen osuutensa kullasta. Hän ei palaa koskaan, mutta tarina ei lopu tähän.

Rooleissa Mårten Andersson, Per Burell, Adde Huumonen, Doreen Ndagire, Rebecca Plymholt ja Joel Valois

Esitys tekstitetään.

Liput: 35,50€ / peruslippu
33,50€ / eläkeläiset, opiskelijat, työttömät, varusmiehet, lapset (alle 16-vuotiaat)
31,50€ / ryhmät (väh. 20 hlö), pyörätuolit.
Avustajat ilmaiseksi, mutta heilläkin on oltava paikkalippu.