Pe 5.11.2021 klo 16:00 - 18:00
Kanttila Minna Canthin katu 22, Kuopio

Kanttilakierros: Vieraana tietokirjailija Helena Ruuska

Kuva: Minna Canthin talo ry

Vieraana tietokirjailija, kriitikko ja äidinkielen lehtori Helena Ruuska.

Mary ja Akseli Gallen-Kallela halusivat pienen Marjatta-tyttärensä kanssa viettää kesän 1893 jollakin kauniilla seudulla kohtuuhintaan.

He matkustivat Kuopioon, missä Mary kävi Minna Canthin lankakaupassa ostamassa ompelutarvikkeita. Kirjailija kutsui pariskunnan myös kotiinsa Kanttilaan. Mary kirjoittaa äidilleen, kuinka hauska heillä oli ollut.

Paikalla olivat olleet myös Järnefeltin veljekset ja K. A. Tavaststjerna vaimoineen. Vierailu oli huipentunut, kun koko seurue oli tanssinut huoneesta toiseen pitkässä ketjussa ja laulanut yksinkertaista viisua. Ilmeisesti siellä oli ollut myös spiritistinen istunto.

Minna Canthin suosituksesta Mary ja Akseli löysivät sitten kesäpaikan Vehmersalmelta.

Helena Ruuskan kirjoittama elämäkerta Mary Gallen-Kallela. Olisit villiä villimpi (WSOY, 2021) kertoo monitaitoisen naisen elämästä, ahkeruudesta ja rohkeudesta. Mary ja Akseli rakastivat taidetta ja toisiaan yli kolmekymmentä ihanaa yhteistä vuotta. Kun Akseli kuoli, Marysta tuntui kuin kaappikello olisi pysähtynyt.

Elämäkerta perustuu Maryn ja Akselin laajaan kirjeenvaihtoon, joka on hiljattain auennut tutkijoiden käyttöön. Helena Ruuska kertoo miten elämäkerta syntyi ja millainen oli Mary Gallen-Kallela, taiteilijan puoliso ja työpari mutta myös lahjakas pianisti.

Keskustelun aikana esitellään Kanttilan suunnitelmia ja kierretään yhdessä yleisön kanssa Kanttila.

Ilmoittautuminen:Ryhmävaraukset info@minnacanth.fi

Liput: Liput 10/20 € sis. kahvit.
(Kannattajajäsenet 10 €)