To 13.7.2023 klo 20:00
Kuopion tuomiokirkko Vuorikatu 17, Kuopio

Kesän iltamusiikki | Idän pikajuna | HAV

Kuva: Kuopion tuomiokirkkoseurakunta

Idän pikajuna -konsertin aikana matkustamme Itä-Euroopan halki ja koemme heidän ylenpalttisen musiikkikulttuurinsa eturivipaikalta. Vierailemme useissa maissa, esimerkiksi Serbiassa, Bosnia-Hertsegovinassa ja Bulgariassa. Monet konsertin kappaleet ovat saaneet inspiraationsa Itä-Euroopan ainutlaatuisesta kansanmusiikista. Ne sisältävät vietteleviä rytmejä ja mukaansatempaavia melodioita. Tämä musiikki sopii erinomaisesti monipuoliselle huilu- ja kitaraduolle kitaran perkussiivisen olemuksen ja huilun laulavan luonteensa ansiosta.

HΛV on suomalaisen huilisti Marianne Sihvosen ja färsaarelaisen kitaristi Alvi Joensenin muodostama duo. Duo tunnetaan työskentelystä merkittävien pohjoismaisten nykysäveltäjien, kuten Sunleif Rasmussenin ja Ylva Fredin, kanssa sekä heidän uniikista tavasta yhdistää nykymusiikki ja ympäristönsuojelu. HΛV:n vuosi 2022 oli erittäin vaiherikas, sillä he esiintyivät muun muassa Nordens Husissa Färsaarilla, Kööpenhaminan Moderne Mandag ja Lundin Odeumin -konserttisarjassa sekä kirkkokonserttikiertueella Tankassa, Ruotsissa, Suomessa ja Färsaarilla. Duoa ovat tukeneet muun muassa Pohjoismainen kulttuurirahasto, Ruotsin kulttuurineuvosto, Ruotsin taideneuvosto, Svenska kulturfonden ja Taiteen edistämiskeskus.

Liput: Ohjelma 15 € | opiskelijat, eläkeläiset sekä muut alennusryhmät 10 €. Tuntia ennen konsertin alkua kirkon ovilta.