Tapahtuma on vuodelta 2023.

To 22.6.2023 klo 20:00
Kuopion tuomiokirkko Vuorikatu 17, Kuopio

Kesän iltamusiikki | Urkumusiikkia marginaalista | Esa Toivola

Kuva: Kuopion tuomiokirkkoseurakunta

Esa Toivolan konserttiohjelma sisältää teoksia urkumusiikin perusohjelmiston laidoilta. Varsinkin vielä 20–30 vuotta sitten urkukonserttien ohjelmistot olivat hyvin vakiintuneita, ja niissä oli vain harvoin sijaa esimerkiksi naisten säveltämälle musiikille. Samoin on asian laita ollut klassisen musiikin kentällä yleensäkin. Urkumusiikissa myös anglosaksinen ohjelmisto on loistanut poissaolollaan. Toivolan konsertissa säveltäjänimien joukossa on Minna Leinonen, Rolande Falcinelli ja Dudley Buck.

Esa Toivola opiskeli kirkkomusiikkia ja urkujensoittoa Sibelius-Akatemian Kuopion osastossa, Amsterdamin konservatoriossa ja Piteån musiikkikorkeakoulussa, jossa opinnot päättyivät konserttiurkurin tutkintoon vuonna 2006. Hänen tärkeimpiä opettajiaan ovat olleet Mikko Korhonen ja Hans-Ola Ericsson.

Vuonna 2004 Esa Toivola voitti ensimmäisen palkinnon Nijmegenin kansainvälisessä urkukilpailussa Alankomaissa. Hän soitti ensikonserttinsa Helsingin tuomiokirkossa vuonna 2005 ja on konsertoinut ympäri Suomea sekä useissa Euroopan maissa.

Esa Toivola on Tampereen tuomiokirkon urkuri. Aiemmin hän on toiminut urkujensoiton opettajana Sibelius-Akatemian Kuopion yksikössä sekä Kangasalan seurakunnan kanttorina. Toivolan muusta musiikkitoiminnasta mainittakoon continuo-soittajan tehtävät useissa kirkkomusiikkiproduktioissa sekä mykkäelokuvaesitysten piano- ja urkusäestykset.

Liput: Ohjelma 15 € | opiskelijat, eläkeläiset ja muut alennusryhmät 10 €. Tuntia ennen konsertin alkua kirkon ovilta.