Tapahtuma on vuodelta 2023.

Pe 17.2.2023 klo 12:00 - 13:00
Kuopion kaupunginteatteri Niiralankatu 2, Kuopio

Kulttuurikeitto: Poetic actions of the moment

Kuva: Tanssiteatteri Minimi

Pianisti Mikael Kuosmanen ja tanssitaiteilijat Katja Mustonen ja Mirva Mäkinen tuovat Kulttuurikeittoon improvisoidun tanssi- ja musiikkiesityksen. Esityksen liikemateriaali nojaa kontakti-improvisaatioon. Siinä kahden tanssijan duetto rakentuu kosketuksen ja kehon painon jakamisen myötä tapahtuvaan fyysiseen dialogiin. Mikael Kuosmasen musiikki keskustelee tanssijoiden rinnalla, luoden tilaan äänellisiä maisemia. Tämä hetkessä syntyvä teos antaa katsojalle mahdollisuuden nähdä kosketukseen, reflekseihin ja kehon painon jakamiseen pohjautuvaa tanssia ja musiikkia, jota ei ole ennalta sävelletty. Spontaani tapahtuma vaatii esiintyjiltä kykyä kuunnella toisiaan, ehdottaa uutta ja reagoida vallitsevaan tilanteeseen.

Kontakti-improvisaatiosta

Kontakti-improvisaatio (lyhennettynä K-I ja englanniksi CI, contact improvisation) on improvisaatioon ja kontaktiin pohjautuva tanssimuoto. Keskeistä siinä on tutkia liikemahdollisuuksia, jotka syntyvät kahden kehon fyysisestä kohtaamisesta. Pohjimmiltaan kontakti-improvisaatio on duetonomainen tanssimuoto, jossa tanssi rakentuu kehon painon jakamisen dialogiin, tasapainoon, reflekseihin ja impulsseihin kahden liikkuvan ihmisen välillä. Kontakti-improvisaation kehittymisen katsotaan alkaneen vuonna 1972 koreografi Steve Paxtonin johdolla Yhdysvalloissa.

Kesto n. 1h (sis. lounas + esitys)
Ikärajasuositus 7+

Liput: 22 € / esitys + keitto + kahvi / tee
15 € / esitys ilman lounasta