Pe 7.10.2022 klo 19:15
Kuopion kaupunginteatteri Niiralankatu 2, Kuopio

Lehmä!

Kuva: Mikko Kaukonen

LEHMÄ! on teos, joka tutkii ihmisen ja lehmän välistä suhdetta fyysisen teatterin, tanssin ja nykymusiikkiteatterin keinoin. Lehmä on ollut suomalaisen maatalouskulttuurin kulmakivi kautta aikojen. Villieläimestä hyötyeläimeksi kesytetty lehmä on karjakon läheisin työkaveri. Onko ihmisellä oikeus eläimeen? Oli, tai ei - ihmisen itselleen myöntämä oikeus hyötyä lehmästä tuo mukanaan myös vastuun toisesta elävästä olennosta.

Suhdetta katsotaan myös lehmän näkökulmasta. Voiko lehmä olla yhä villi ja vapaa, vaikka onkin ihmisen omaisuutta? Miltä tuntuu, kun joku toinen päättää asiat puolestasi, etkä tiedä miksi?

Teoksen tekstit ovat koostaneet Unna Kitti ja Heli Lyytikäinen haastattelemalla karjataloudella elantonsa saaneita tai yhä saavia pientilallisia. Muistoja karjakoilta kerättiin niin 60-luvulta, kuin nykypäivänkin modernimmasta näkökulmasta. Moni asia lehmien hoidossa on muuttunut, mutta ydin pysyy samana ajasta riippumatta. Karjakon ja lehmän suhteen ytimessä on molemminpuolinen riippuvuus ja rakkaus.

Lavalla Unna Kitti, Heli Lyytikäinen ja Mikko Makkonen

Kesto n. 45 min