Tapahtuma on vuodelta 2022.

18.1. - 13.2.
Kuopion museo Museokatu 1, Kuopio

Liito-orava, metsien lentävä rukkanen

Kuva: Rainer Carpelan / Vastavalo

Liito-orava on takuuvarma keskustelunaihe. Se ei ole varsinainen aarniometsälaji, vaan sopiva elinympäristö saattaa löytyä myös kaupunkimetsistä aivan ihmisten naapurista. Moni kuopiolainen ei tiedä, että oman pihan puissa voi vilistellä öisin harmaaturkkisia liitelijöitä.

Urbaaneista cityliitureista uutisoidaan ahkerasti, sillä tiukkojen rauhoitusmääräysten sovittaminen kaavoitukseen tai kaupunkimetsien hoitoon ei ole lasten leikkiä. Toisaalta liito-oravan asuttama metsä on tärkeä turvapaikka monelle muullekin metsälajille. Toki monimuotoiset lähimetsät olisivat kaupunkilaisillekin mitä parhaimpia henkireikiä.

Liidossa-näyttely on osa Liito-orava-LIFE -hanketta.

Aukioloajat

ti-su klo 10-17