Ke 11.8.2021 klo 17:00 - 18:00
Zoom-etäluento ., Kuopio
Kuopion museo, Kuopion taidemuseo, Kuopion kaupunginkirjasto

LUENTO: Aitouden kysymykset, Leonardo ja Mona Lisa populaareina ilmiöinä

Leonardo da Vincin Mona Lisa on varmasti yksi maailman tunnetuimmista ja kuuluisimmista maalauksista. Miksi firenzeläisen silkkikauppiaan vaimon Lisa Gherardinan muotokuvasta on tullut kaikkien tuntema teos? Taidehistorian professori Heikki Hanka syventyy luennollaan Mona Lisaan ja Leonardo da Vinciin populaareina ilmiöinä ja pohtii taiteen aitouden problematiikkaa. Luento aloittaa Leonardo-aiheisen luentosarjan.

Kuopion museon, Kuopion taidemuseon ja Kuopion kaupunginkirjaston yhteistyössä kokoama luentosarja pyörittelee renessanssiaikaa kantilta jos toiselta. Luennot ovat osa Kuopion museon ja Kuopion taidemuseon L3DNARDO DA VINCI -näyttelyä. Kuopion museossa perehdytään erityisesti Leonardo da Vincin elämään, keksintöihin ja koneisiin. Kuopion taidemuseossa keskiössä on taas Leonardo taiteilijana.

Luentojen järjestämisen mahdollistavat Kuopion Isänmaallinen seura ja Kuopion Rouvasväen yhdistys. Luennot järjestetään etäluentoina Zoomin kautta ja ne ovat maksuttomia.

Linkki luentoihin:
Link icon Linkki
tai
Link icon Linkki
Meeting ID: 988 7284 2652
Passcode: 097006

Luentosarja:
KE 11.8. klo 17-18
Taidehistorian professori Heikki Hanka: Aitouden kysymykset, Leonardo ja Mona Lisa populaareina ilmiöinä

KE 1.9. klo 17-18
Taidehistorian dosentti Johanna Vakkari: Leonardo da Vinci - Taiteilija luonnon tulkkina

KE 6.10. Klo 17-18
Taidehistorioitsija Tiina Koivulahti: Mona Lisan tutkimus

KE 27.10. klo 17-18
Yleisen kirjallisuustieteen dosentti Pekka Vartiainen: Modernia ihmiskuvaa rakentamassa. Renessanssin kirjallisuus.

KE 3.11. klo 17-18
Yleisen historian dosentti Susanna Niiranen: Leonardo da Vinci ja renessanssimuoti