Ke 10.11.2021 klo 18:30 - 20:00
Kuopion kansalaisopisto Puistokatu 20, Kuopio

Musiikillisia suhteita amerikkalaisiin orkestereihin, kapellimestareihin ja säveltäjiin -luento

Kuva: Kuopion kansalaisopisto

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian emeritusprofessori, kapellimestari ja säveltäjä Atso Almila kertoo suhteistaan amerikkalaisiin opiskelijoihin ja kollegoihin, joiden laajentumiseen hänen ”Ameriikka”-oopperansa vaikutti yllättävällä tavalla.

Ensimmäiset kontaktit sinfonisen puolen amerikkalaisiin edustajiin Almila sai jo opiskellessaan kapellimestariksi 1974 alkaen prof. Jorma Panulan johdolla sekä jopa musiikin kesäleireillä aiemmin. Myöhemmin hän on opettanut useita amerikkalaisia opiskelijoita niin Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kapellimestariluokalla kuin sikäläisiä soitonopiskelijoita talon orkestereita johtaessaan.

Miten asiat tästä etenivät Ilmajoelle 90-luvun alussa hänen säveltämänsä siirtolaisaiheisen
”Ameriikka”-oopperan (libretto Antti Tuuri) myötä, kertovat myös sattuman merkityksestä
tienhaaroja valittaessa.

Luennon järjestävät yhteistyössä: Kuopion Suomi-Amerikka Yhdistys ja Kuopion kansalaisopisto

Huom! Tälle luennolle on poikkeuksellisesti ennakkoilmoittautuminen!

Huomioithan muutokset ovat mahdollisia!

Liput: Tilaisuus on maksuton.