11.12. - 15.12.
Kuopion Kaupunkikeskustan Kehittämisyhdistys Ry

Paper studion valoteokset Joulutorilla

Kuva: Kuopion Kaupunkikeskustan Kehittämisyhdistys Ry

Valkoista valoa hohtavat jänikset saapuvat avajaisviikonloppuna Kuopion kauppatorille ilahduttamaan Joulutorin vieraita viiden päivän ajan. Suloiset puput houkuttelevat katsojan pysähtymään ja ehkä samalla pohtimaan teoksen takana vaikuttavaa vakavampaa sanomaa.

Taiteilija Amanda Paperin kotimaassa Australiassa jänis kuuluu vieraslajien joukkoon. Se tuotiin maahan valkoisten maahanmuuttajien toimesta vuonna 1788. Söpöydestään huolimatta jänikset ovat aiheuttaneet Australiassa paljon tuhoa. Minne ikinä ne pomppivatkaan, jättävät ne jälkeensä tuhoa, luonnon monimuotoisuuden köyhtymistä ja harmia kotoperäisille eläinlajeille.

Australiassa jänis on vastakohtien ja ristiriidan ilmentymä. Vaikka ne ovat haitaksi ympäristölle, edustavat ne myös leikkiä, satumaisuutta, ja suloista pörröistä viattomuutta. Jänikset pomppivat mielessämme suloisina, idyllisessä maalaismaisemassa.