Ti 16.11.2021 klo 18:30 - 20:00
Kuopion kansalaisopisto Puistokatu 20, Kuopio

Pentinkulman punakapina – romaani ja dokumentit ristikuulustelussa 2. osa -ilmaisluento

Kuva: Kuopion kansalaisopisto

Pentinkulman punakapinan tarina jatkuu.

Väinö Linna sijoitti Pohjantähti-trilogiansa tapahtumat synnyinpitäjänsä Urjalan maisemiin. Mutta vastaavatko myös romaanin tapahtumat ja henkilöt todellisuutta? Luennossa kerrotaan Linnan Urjala-taustasta ja verrataan romaanin sisällissotakuvausta siihen, mitä historiankirjat ja dokumentit tapausten kulusta kertovat.

Luennoitsija on historian ja kirjallisuuden harrastaja ja tietokirjailija, joka on usean vuoden ajan penkonut arkistoja aiheensa kimpussa. Löydöt on julkaistu viime syksynä kirjassa ”Ettes suotta kapinoittis”.

Yllättäviä Urjala-Kuopio-kytkentöjäkin paljastuu.

Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla osa 2. WSOY Ilkka Markkula ja Seppo Pirhonen: Ettes suotta kapinoittis – Pentinkulman sota ja rauha. Urjamedia 2020.

Samanaikainen etäluento ja videotallenne.

Huomioithan muutokset ovat mahdollisia!