La 4.12.2021 klo 10:00 - 12:30
Kuopion museo Museokatu 1, Kuopio

Piirrostutkielmia Leonardon jalanjäljissä

Kuva: Kuopion museo

Nyt sinulla on ainutlaatuinen mahdollisuus opiskella piirustusta Kuopion museolla Leonardon jalanjäljissä taidehistorian ja taideaineiden opettajan Juha-Pekka Pohjalaisen johdolla. Talven aikana järjestetään kolme piirustustyöpajaa eri teemoilla. Ensimmäisessä työpajassa syvennytään Leonardon havaintoihin ihmisen anatomiasta ja piirretään elävää mallia. Toinen työpaja keskittyy renessanssineron haaveeseen lentämisestä ja siihen liittyvistä mekanismeista. Viimeisessä työpajassa näkökulmana ovat Leonardon havainnot kuvataiteilijana. Jokainen työpaja on oma kokonaisuutensa – ilmoittaudu yhteen tai vaikka kaikkiin!

Työpajan hinta sisältää ohjauksen, työvälineet ja materiaalit sekä sisäänpääsyn Kuopion museon Leonardo da Vinci -näyttelyyn. Työpajat ovat kestoltaan kolmen oppitunnin mittaisia ja sisältävät 15 minuutin tauon. Hae inspiraatiota näyttelystä ja käy museovierailulla mahdollisuuksien mukaan jo ennen näyttelyä! Hintaan sisältyvä näyttelyvierailu on myös mahdollinen välittömästi työpajan jälkeen. Piirustukseen käytetään lyijykynää, liituja ja tussipiirtimiä. Ajan ja kiinnostuksen mukaan voit keskittyä joko yhteen tekniikkaan tai kokeilla kahtakin erilaista.

Paikka: Kuopion museon työpajatila.

Maksimi osallistujamäärä 10 henkilöä. Työpajat järjestetään, kun ilmoittautuneita on vähintään kolme henkilöä/työpaja.

4.12. Klo 10-12.30
Leonardon haave lentämisestä

Leonardo suunnitteli useita teknisiä mekanismeja lentolaitteiden luonnoksiksi, ja tutki niiden taustaksi mm. lintujen rakenteita, siipien ja pyrstön mittasuhteita sekä niiden yhteistoimintaa.
Leonardon jalanjäljissä me teemme omakohtaisia havaintoja linnuista piirrosharjoitusten avulla.