Tapahtuma on vuodelta 2021.

To 17.6.2021 klo 13:00 - 13:30
Varkauden museo Wredenkatu 4, Varkaus
Varkauden museot

Poseerauksia! -Yleisöopastus

Kuva: Varkauden museot

Kesän 2021 taidehistoriallisessa näyttelyssä tutkitaan mallin merkitystä. Taiteilijan mallina on usein ollut oma lähipiiri tai toiset taiteilijatoverit. Taiteilijoiden omakuvat saattavat syntyä kun muuta mallia ei ole. Toisaalta taiteilija saattaa tutkia vapaammin maalausteknisiä kysymyksiä juuri omakuvissaan.

Pitääkö muotokuvan tai henkilökuvan olla näköinen? Tämä on puhutellut laajoja piirejä varsinkin julkisten muotokuvien kohdalla. Ne ovat ikään kuin yhteistä omaisuutta, mutta usein piilossa katseilta. Näyttelyn nimi Poseerauksia viittaa esiintymiseen harkitussa asennossa vaikuttavuutta tavoitellen.

Henkilö- ja muotokuvat ovat Varkauden kaupungin Rakel Kansasen kokoelmasta ja Kuopion taidemuseon kokoelmista.

Liput: Ei pääsymaksua.