Tapahtuma on vuodelta 2021.

Ke 8.9.2021 klo 19:00 - 20:00
ITAK-näyttämö Suokatu 42/2, Kuopio
Itä-Suomen tanssin aluekeskus

Riveria, Outokummun tanssin koulutus: RELOAD 5.0

RELOAD 5.0 on Riveria Outokummun tanssin koulutuksen soolotöiden vierailuilta Itä-Suomen tanssin aluekeskuksella, Kuopiossa. Vierailuillassa nähdään neljän tanssijan soolotyöt, jotka ovat saaneet ensi-iltansa helmikuussa 2021. Ohjaavana opettaja soolotöissä on toiminut Katariina Vähäkallio.

Vierailuesitys on toteutettu yhteistyössä Itä-Suomen tanssin aluekeskuksen ja Riveria Outokummun tanssin, esitystekniikan ja äänituotannon koulutusten kanssa.

Julia Mäkelä: TOISEN JÄTE ON TOISEN ETÄ-J

TOISEN JÄTE ON TOISEN ETÄ-J on liikkeellinen kollaasi ja tutkimusmatka kehon muistijäljistä käsin. Se on annettu tilaisuus kaikille niille hetkille, jotka uudelleen halusivat nousta liikkeeksi.

Teoksen maailmat ovat syntyneet yhteistyössä äänisuunnitelija Ilari Kurosen ja valosuunnittelija Ronja Hyttisen kanssa.

Tanssissa Mäkelä on erityisesti kiinnostunut kehomielen loputtomasta potentiaalista sekä mielikuvien ja assosiaatioiden kautta matkaamisesta eri maailmoihin, tunnelmiin ja tiloihin.
"Toiselle jätettä toiselle välttämätön raaka-aine”

Jaakko Fagerberg: Rontti

Ironmistress
5.3.2009
1) epäsosiaalinen tai puolirikollinen mies
2) uroskissa, joka ei enää ole pentu, mutta joka ei ole vielä saavuttanut sukukypsyyttä

Lähde: urbaanisanakirja.com

Sooloprosessin ja -teoksen aikana Fagerbergiä on kiinnostanut nykyhetkessä pysyminen ja itsensä siihen palauttaminen sekä menneiden ja tulevien looppien syntyminen ja katkaisu. Kiinnostuksen ja reflektion kohteena on ollut myös oma olemisen tapa yleisesti ja sosiaalisesti, kuten oma rooli eri tilanteissa ja tarve olla hauska. Isossa osassa prosessia oli myös terveys; kehon potentiaali ja kykenevyys silloin, kun olisi pitänyt ehkä oikeasti levätä. Nyt on levätty.

Koreografia, tanssi: Jaakko Fagerberg
Äänisuunnittelu: Sisu Sieppala
Valosuunnittelu: Juho Kaunisto

Mikael Kuosmanen: Stressistä Vapautumisen Harjoitus

”May all beings be happy"

Mikael Kuosmanen on Vantaalta lähtöisin oleva ihmiskeho. Häntä kiinnostaa luomisprosessien kokemuksellinen tutkiminen eri taiteenlajien kautta. Sooloteoksen tekeminen lähti liikkeelle halusta työstää musiikkia ja tanssia rinnakkain ilman ennalta valittua lähtöaihetta. Hän ei pyrikään taiteellisissa prosesseissaan välttämättä käsittelemään lähtökohtaisesti jotakin tiettyä teemaa, vaan pikemminkin luomaan taiteen keinoin olosuhteet käsitteistä vapautumisen mahdollisuudelle ja hetkessä olemisen monitulkintaiselle kokemiselle.

Teoksen ensi-illan lähestyessä helmikuussa, stressitasojen kasvaessa Mikael huomasi kuitenkin erityisesti pohtivansa kehollisista ja mielellisistä jännitteistä vapautumisen tematiikkaa, jolloin esityksen nimi sai muotonsa. Voisiko esitys toimia sekä esiintyjälle, että yleisölle jonkinlaisena irti päästämisen harjoituksena? Esitysformaatin hän ajattelee olevan parhaimmillaan mahdollisuus tuoda eri ihmisiä hetkeksi yhteen tiettyyn tilaan jonkin yhdessä jaetun, mutta omista positioista käsin koetun, tapahtuman äärelle.

Mikaelia inspiroi tämän esittelytekstin kirjoittamisen hetkellä luonto, hengittäminen, nautinto, pieni sekunti -intervalli, kehon painon tunteminen, buddhalaiset opetukset, ihmisen eläimyys, lihaskuntotreeni, rauhoittuminen, seksuaalisuus, veden eri olomuodot, kosketus ja hymyileminen.

Koreografia, tanssi: Mikael Kuosmanen
Musiikki: Mikael Kuosmanen - Nosluon Lepianol no.1
Valosuunnittelu: Tommi Kariniva
Assistentit: Jesse Ojajärvi, Henna Havu
Valokuvaaja: Odessa Koskela

Nella Matleena Savolainen: Now I know what nothing is

”Jäin yksin, pohjalle. Haluan huutaa. Huudan. Haluan rikkoa rajoja. Rikon. Tutkin inhimillisyyttä yksinäisyydessä, kotona, pohjalla, ei-missään. Artikuloin kehoani, tunnustelen olennaista olemisessani. Olen tässä, nyt, teille, itselleni.” - Nella Matleena Savolainen

Koreografia, tanssi: Nella Matleena Savolainen
Säveltäjä: Petteri Enroth
Valosuunnittelu: Jenna Reinikainen

Riveria, Outokummun tanssin koulutus: RELOAD 5.0.
Torstai 8.9.2021 klo 19.00
ITAK-näyttämö, Suokatu 42/2, Kuopio

Illan kesto: noin 90min, ilta sisältää väliajan

Liput 10 € / 5 €
K9 -kortilla 2 €
ITAK-kausikortti

Verkkokauppa suljetaan ja ovilipunmyynti avataan 30 min ennen esitystä.