3.6. - 2.10.
VB-valokuvakeskus Kuninkaankatu 14-16, Kuopio

Ruud van Empel - Illusions of Reality

Kuva: Ruud van Empel: World #7

Hollantilaistaiteilija Ruud van Empel (s. 1958) luo ainutlaatuisia maailmoja, joissa mikään ei ole sitä miltä se näyttää. Digitaalisen valokuvauksen pioneeri yhdistää kuvatuista elementeistä harkittuja ja täydellisiä kokonaisuuksia. Teokset on koottu sadoista erikseen kuvatuista “valokuvaobjekteista” ja yhden kuvan tekemiseen on voinut kulua kolmekin kuukautta. Toisin kuin surrealismissa, van Empel tavoittelee luonnollista todellisuuden tasoa. Hänen kuvissaan maailma muuttuu fotomontaasin kautta paikaksi, joka on täynnä outoa kauneutta.

Van Empelin teoksissa voi nähdä viitteitä esimerkiksi hollantilaisen maalaustaiteen historiasta ja varhaisista fotomontaasi-taiteilijoista. Hän luo valokuvaukseen ikäänkuin uuden genren, ilman valmiita termejä. Itse hän kutsuu sitä “valokuvan rakentamiseksi”. Töissä näyttäytyvä hyperrealismi tuo meidät tietoisemmaksi ympäröivästä todellisuudesta, ja juuri siinä Ruud van Empelin töiden hienovarainen viesti piilee.

VB-valokuvakeskuksessa Kuopiossa nähtävä Illusions of Reality sisältää viisi eri aikakauden teossarjaa van Empelin uralta. Hänen töitään nähdään nyt ensimmäistä kertaa Suomessa.

Ruud van Empelin tuotantoa on hankkinut yksityiskokoelmaansa mm. Sir Elton John, joka luonnehtii teoksia uuden ajan valokuvaksi. Van Empelin töitä on ollut esillä eri museoissa maailmanlaajuisesti, esimerkiksi Groninger Museumissa Hollanissa, The George Eastman Housessa ja MoPA Museum of Photography Arts San Diegossa Yhdysvalloissa, Fotografiskassa Ruotsissa ja FoMU Fotomuseum Antwerpen Provincessa Belgiassa.