5.3. - 23.5.
VB-valokuvakeskus Kuninkaankatu 14-16, Kuopio

Saunapäivä

Kuva: Alex Lembke, Saunapolku-videoteoksesta.

VB-valokuvakeskuksen näyttely Saunapäivä on nostalginen ja lämminhenkinen matka suomalaisuuden ytimeen, saunaan ja saunojiin. Saunapäivä-kokonaisuus kootaan Heli Blåfieldin, Sade Kahran, Alexander Lembken ja Hannu Pakarisen teoksista VB-valokuvakeskusta varten.

Blåfield on dokumentoinut eri maakuntien saunoja ja saunojia kuvareportaaseiksi Saunavuoro-kirjaan. Kahran mustavalkomuotokuvissa esiintyvät perinnesaunan kylpijät ennen ja jälkeen saunomisen. Pakarinen on kuvannut satavuotiaita suomalaisia saunoja. Kokonaisuutta täydentävät Lembken lyhytelokuvat saunomisesta.

Saunakulttuuri on muuttunut aikojen saatossa, mutta saunan merkitys tunnustetaan kaupungistuvassa Suomessa. Julkiset saunat ovat nousseet uudelleen ilmiöksi. Saunapäivä-näyttelyssä palataan myös Kuopion yleisten saunojen historiaan arkistokuvien kautta.

Liput: 8 / 6 €
Alle 12v ilmaiseksi