Ke 21.4.2021 klo 13:00 - 14:30
Zoom-etäyhteys, Kuopio

Studia Generalia: Ekologinen jälleenrakennus ja poliittisen kuilun ylitys

Kuva: Itä-Suomen yliopisto

Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden laitos uudistaa toimintojaan kestävän hyvinvoinnin opetuksen ja tutkimuksen osalta. Uudessa Hyvinvointi yhteiskunnassa -nimisessä suuntautumisvaihtoehdossa yhdistyvät entiset sosiologian ja sosiaalipedagogiikan maisteriohjelmat.

Juhlistamme Hyviksen käynnistämistä tarjoamalla kaikille avoimen Studia Generalia -luentosarjan kevään 2021 aikana. Luennoitsijoina on joukko maamme parhaita kestävän hyvinvoinnin asiantuntijoita. Luentotilaisuuden kesto on 1–1,5 tuntia.

21.4. Paavo Järvensivu luennoi aiheesta Ekologinen jälleenrakennus ja poliittisen kuilun ylitys.

Seuraavien 15–30 vuoden aikana Suomen on rakennettava uudelleen asumisen, liikkumisen, ruoan ja energiantuotannon infrastruktuuri ja käytännöt, jotta fossiilisista polttoaineista ja muiden luonnonvarojen ylikulutuksesta voidaan luopua. Mittava urakka vaatii määrätietoista talouden ja yhteiskunnan ohjaamista. Tarvittavien poliittisten toimenpiteiden ja julkilausuttujen tavoitteiden välillä on ammottava kuilu. Miten se ylitetään?

Paavo Järvensivu, kauppatieteiden tohtori, tutkii monitieteisessä BIOS-tutkimusyksikössä ekologisen jälleenrakennuksen poliittista taloutta ja kulttuuria. Voit perehtyä BIOS:n ekologisen jälleenrakennuksen aloitteeseen osoitteessa eko.bios.fi.

Tilaisuus järjestetään Zoom-alustalla Link icon Linkki