30.3. - 24.10.
Kuopion korttelimuseo Kirkkokatu 22, Kuopio

Suomalainen rivitalo 1900–1960 – Työväenasunnosta keskiluokan unelmaksi

Kuva: suomalainen rivitalo1900–1960 – Työväenasunnosta keskiluokan unelmaksi

Onko rivitalo köyhän perheen omakotitalo, jossa on oma piha, mutta naapurit turhan lähellä?

Arkkitehtuurimuseon kiertonäyttely SUOMALAINEN RIVITALO – Työväenasunnosta keskiluokan unelmaksi piirtää kuvan rivitaloasumisen kehityksestä 1900-luvun alusta vuoteen 1960. Näyttely kertoo suomalaisesta asuntopolitiikasta, kaupunkisuunnittelusta ja arkkitehtuurista rivitaloasumisen kautta. Arkkitehtuurimuseon näyttely pohjautuu Riitta Nikulan samannimiseen kirjaan.

Näyttelyn rivitalokohteet ovat tunnettujen ja unohtuneiden mestareiden töitä eri puolilta Suomea, joiden avulla katsoja pääsee tutustumaan korkeatasoiseen arjen arkkitehtuuriin. Näyttelyä on laajennettu esittelemään myös kuopiolaisittain mielenkiintoisia rivitalokohteita vuosikymmenten varrelta.

60 vuoden ajanjakso esittelee rivitaloasumisen muutoksen tehtaiden ympärille rakentuneista työväen minimiasunnoista keskiluokan suosituksi omistusasumisen muodoksi. Elintason noustessa rivitaloista tuli tavallisia asuntoja, joissa vaadittiin asukkailta erilaisuuden sietämistä jopa enemmän kuin kerrostaloasumisessa.

Näyttely avoinna ti–su klo 10–15, ma suljettu.

Liput: Pääsymaksut 10,00 / 6,00 €
Alle 18-vuotiaat maksutta