Tapahtuma on vuodelta 2022.

To 24.11.2022 klo 19:15
Kuopion kaupunginteatteri Niiralankatu 2, Kuopio

Surface ensi-ilta

Kuva: Saara Taussi

“SURFACE on feminiinisyyttä tutkiva tanssiteos ja vinksahtanut Disney-satu. Se pyrkii olemaan humoristinen ja riipaiseva näkökulma vallasta sekä katseen kohteena olemisesta.“

SURFACE on tanssiteos, joka inspiroituu merenneidoista, Internetistä, feminiinisyydestä, kahden maailman välitilasta ja merestä temaattisena maisemana. Teos käsittelee tanssin ja visuaalisen muodonmuutoksen keinoin mm. katseen ja toimijuuden teemoja.

Teos vaikuttuu merenneitoja kuvailevista saduista (mm. H.C Andersenin fiktiivinen Pieni Merenneito) ja tutkii merenneitoihin liittyvien myyttien avulla feminiinisiin hahmoihin yhdistettyjä oletuksia. Mitä tunnetut merenneitotarinat kertovat toimijuudesta? Millaista katsettamerenneitoihin käytetään? Millaista kehollisuutta ja liikettä anatomia ehdottaa? Miten tunnetut sadut muokkaavat käsitystä sukupuolirooleista? Miten tarut ja post-internet-aika kohtaavat näyttämöllä?

Esityksen keskiössä on merenneidoista inspiroitunut hahmo - vanhoista tarinoista irrotettuna, 2020-luvulle sijoittuneena. Teoksen kohderyhmää ovat aikuiset ja nuoret aikuiset. Kasurinen esittää teoksen soolona - valon, äänen, videon puvustuksen ja lavastuksen tukemana.

SURFACE on osa Kasurisen teossarjaa, joka tutkii tanssia ja koreografiaa kehollisten muodonmuutosten kautta.

Liput: 24,00 € / peruslippu
20,00 € / eläkeläiset
14 € / opiskelijat, työttömät, lapset (alle 16v.), TEME
Avustajat ilmaiseksi, mutta heilläkin on oltava paikkalippu.