Su 15.5.2022 klo 16:00 - 17:00
Kuopion kaupunginteatteri Niiralankatu 2, Kuopio

Talo horjahti -hyväntekeväisyystilaisuus

Kuva: Kuopion kaupunginteatteri

Kuopion kaupunginteatterin ala-aulassa järjestetään sunnuntaina 15.5. klo 16–17 hyväntekeväisyystilaisuus, jossa luetaan ukrainalaisten näytelmäkirjailijoiden tekstejä. Tekstejä esittävät Kuopion kaupunginteatterin näyttelijät. Musiikista vastaa Kuopion kaupunginorkesterin muusikot.

Lipputuloilla tuetaan Unicefin kautta Venäjän hyökkäyksen kohteeksi joutuneita ukrainalaisia lapsia. Tilaisuuden järjestää Kuopion kaupunginteatterin näyttelijäyhdistys yhteistyössä Kuopion kaupunginorkesterin muusikoiden kanssa.

Talo horjahti -lukudraamassa kuullaan ukrainalaisten näytelmäkirjailijoiden kirjeitä, päiväkirjamerkintöjä ja monologeja, jotka on kirjoitettu sodan keskellä helmi-maaliskuussa 2022. Kirjailijat ovat Oleg Mihailov, Olja Grebennik, Julija Gontšar, Lena Ljahušonkova, Ljudmila Timošenko ja Andrii Bondarenko.

Tekstikokonaisuuden ovat koonneet ja kääntäneet yhdessä taiteilijat, kääntäjät ja aktivistit Suomesta ja Ukrainasta. Tekstit on sovittanut kokonaisuudeksi näytelmäkirjailija Elli Salo.

Talo horjahti -tekstejä kuullaan kevään aikana Kuopion kaupunginteatterin lisäksi mm. Turun kaupunginteatterissa, Tampereen Työväen Teatterissa ja KOM-teatterissa.

Tukitapahtuma on osa maailmanlaajuista Worldwide Ukrainian Play Readings -lukuhanketta, jota organisoi kääntäjä John Freedman.

Liput: Hyväntekeväisyyslipun hinta on oman valinnan mukaan 10 eurosta ylöspäin. Liput ovelta. Ei ennakkovarauksia.