To 27.5.2021 klo 19:15
Kuopion kaupunginteatteri Niiralankatu 2, Kuopio

Tanssikielto

Kuva: Kuopion kaupunginteatteri

Esitys kieltämisen kulttuurista ja manifesti kansalaisten oikeudesta tanssia vapaasti missä haluavat, milloin haluavat ja miten haluavat.

Sisäasiainministeriön päätöksellä Suomesta kiellettiin tanssiminen julkisissa tilaisuuksissa joulukuussa 1939. Sen pelättiin rappeuttavan moraalia, laskevan taistelutahtoa ja lisäävän päihteiden käyttöä. Tanssimista ei kuitenkaan voitu estää ja parhaat juhlat painuivat maan alle, pois virkavallan silmistä. Pimennettyjen ikkunoiden takana hikoiltiin musiikin pauhatessa, valmiina pakenemaan ikkunasta gramofoni kainalossa. Poliisilla oli tarvittaessa lupa turvautua voimakeinoihin. Historia tuntee kaksi tapausta, joissa luoti osui kuolettavasti pakenevaan tanssijaan.

Edelleen meitä valvotaan. Kenet hyväksytään sisään, mikä on sallittua ja milloin juhlat pitää lopettaa... Siksi underground elää ja voi hyvin.

Jos tanssiminen on rikos, meidät saa pidättää. Nämä ovat vuosisadan parhaimmat juhlat ja kaikki ovat tervetulleita!