Ke 4.5.2022 klo 19:15
Kuopion kaupunginteatteri, Maria Niiralankatu 2, Kuopio

Ensi-ilta: Tanssiteatteri Minimi: I´m the Monster

Kuva: © Telmo Q Branco / Tanssiteatteri Minimi

Tanssiteatteri Minimin ja Zodiak - Uuden Tanssin Keskuksen yhteistuotanto I’m the Monster on Katja-Maria/Kay Taavitsaisen uusin sooloteos, joka muuntautuu kokemuksellisesta keho-installaatiosta videon ja äänen kuljettamana somaattiseksi konsertiksi. Teoksessa kuullaan debyyttialbumillisen verran Taavitsaisen (taiteilija/artistinimellä meu sekä Meu Kävi Täällä) säveltämiä kokeellisen sekä kevyemmän konemusiikin kappaleita nivoutuneena Karpin ohjaamiin videotaideteoksiin sekä liikkuvan kehon monisyiseen kerrontaan. Tilallisesta äänisuunnittelusta vastaa islantilainen taiteilija Fjóla Gautadóttir ja livenä soitettujen instrumenttien takana toimii Gautadóttirin lisäksi Aapeli Hakala.

Teos kysyy halun olemassa oloa ja sen ilmenemistä muunsukupuolisessa ruumiissa asettaen tämän keskiöön — tekijäksi ja kokijaksi. Matkaa ei-binäärin henkilön maailmakokemuksen ytimeen tehdään läpi sydän surujen, oivallusten, syklisen tuhon ja uudelleen synnyn kautta. Livenä esityt biisit, spoken word -tyyliset runot sekä basso-taajuudet toimii navigaattorina kaikille tilaan tulleille.

I’m the Monster on toinen osa Taavitsaisen & työryhmän teos-trilogiaa. Osin autobiografinen teossarja purkaa muunsukupuoliseen, ei-binääriin ruumiiseen kohdistuvia olettamia, fetissejä, sisäisiä ristiriitoja sekä kaksinapaiseen heterosentrisyyteen syntyneen ja niissä oletusasetuksissa kasvaneen muunsukupuolisen henkilön matkaa sisään rakentuneesta toiseuden ja ”rikkinäisyyden” tunteesta kohti jotain vapaampaa, holistisempaa ymmärrystä itseydestä. Osat rakentavat yhdessä kuljettavan matkan sukupuolidysforiasta kurotellen kohti sukupuolieuforiaa.

Esitystiedot:

• Ke 4.5 klo 19.15 (ensi-ilta)
• To 5.5 klo 19.15

Esitykset järjestetään vallitseva koronatilanne ja viranomaisohjeet huomioiden. Esityksen kesto n. 75 min, ja se on suunnattu nuorille ja aikuisille.

Tiedustelut: minimi@minimi.fi | 044 066 7338

Liput: 24,00 € (peruslippu) / 20,00 € (eläkeläiset) / 14,00 € (opiskelija, työtön, alle 16 v, TEME) // www.lippu.fi