14.4. - 11.6.
Kuopion taidemuseo & Kuopion kuvataiteilijat ry

Teemu Kangas: Hyperborea

Kuva: Teemu Kangas: Arktinen Hurtta

Avoinna ti 10–17, ke 10-19, to-su 10–17.

Hyperborea on antiikin kreikalaisten myytti pohjoistuulten kodista, maasta kaukana pohjoisessa, jossa aurinko laskee kerran vuodessa. Näyttely pyrkii rinnastamaan arktisten napa-alueiden äärimmäisen ympäristön ja siellä matkanneiden ja asuneiden ihmisten oletetun psyykkisen mielenmaiseman. Millainen persoona hakeutuu tällaisiin olosuhteisiin ja kuvaako ympäristö tällaisen henkilön sisäistä todellisuutta? Näyttelyn muotokuvat hahmottelevat tunnetuista napamatkailijoista ja arktisista persoonista otettujen valokuvien pohjalta uudenlaisia tulkintoja.

Näyttelyn teokset on toteutettu tussilla, siveltimellä ja kynäruiskulla piirtäen ja maalaten. Menetelmässä paperi rutistellaan haluttuun lopputulokseen soveltuvalla tavalla. Tekniikka muistuttaa surrealistien frottage-menetelmää, jossa taiteilija hankaa paperiin sen alla olevan pinnan tai esineen muotoja. Tussiin kastettu sivellin hahmottaa pinnasta muotoja ja tarinaa, mieli liikkuu vapaasti tyhjällä paperilla. Paperin rypyt ovat kuin maaston topografiaa, josta voi kummuta niin vuoristo kuin rujo henkilökuva.

Teemu Kangas (s. 1980, Kuopio) on Tampereella asuva kuvataiteilija. Kangasta kiinnostaa erityisesti mielen sisäisten kuvien ja ulkoisen todellisuuden risteäminen. Hänen pääasiallisena tekniikkanaan on tussi ja eri tavoin rutistellut paperit, jotka antavat vaikutelmia kolmiulotteisista muodoista ja tekstuureista. Kangas on valmistunut muun muassa taiteen maisteriksi Taideyliopiston Kuvataideakatemiasta. Taiteellisen työskentelynsä ohella Kangas toimii myös sairaanhoitajana nuorisopsykiatrisessa yksikössä erityisen vaikeasti oireilevien nuorten parissa.

Näyttelyä toteutumista on tukenut Taiteen edistämiskeskus.

Liput: Vapaa pääsy.