16.11. - 5.12.
Pannuhuone Gust. Ranin Kauppakatu 25, Kuopio

Tuuliajolla valokuvanäyttely

Kuva: Tapio Vanhatalo

Valokuvaaja Tapio Vanhatalon Tuuliajolla -kiertueesta vuosilta 1981 ja 1982 tallentamat valokuvat kiertävät Itä-Suomen keskuskaupunkeja loppuvuodesta 2021.

Vanhatalo oli mukana S/S Heinäveden kyydissä, kun Tuuliajolla -kiertuetta järjestettiin ensimmäisiä kertoja. Kiertueen taustalla oli Juice Leskisen ajatus viedä rock’n’roll pois Helsingin sumuisista kapakoista Saimaan aalloille.

Näyttely saapuu viimeiselle etapilleen Kuopioon 16. marraskuuta alkaen. Tilana toimii Pannuhuone Gust. Raninin tilat, jossa aiemmin näyttelytoimintaa ei olla järjestetty. Yhteistyössä Ravintolamestareiden kanssa näyttelyä varten asennutettiin ammattimaiset taulukiskot, jotka jäävät tilaan näyttelyn jälkeen myös paikallisten toimijoiden käyttöön.

Kiertue on järjestetty Euroopan kulttuuripääkaupunkihankkeen Saimaa-ilmiö 2026 toimesta alueen yhteistyökumppanien kanssa.