6.9. - 19.9.
Kuopio

Veera Launonen & Ilkka Kivelä: Keräilijät

Kuva: Veera Launonen & Ilkka Kivelä: Keräilijät

Keräilijät – The Collectors on eri puolille Kuopion kaupunkitilaa levittyvä videoteosten sarja,
joka käsittelee kaupungin tiloihin ja ulkoalueisiin liittyviä muistoja, tunteita ja tulevaisuuden haaveita.

Teoksissa kuvataan taiteilijoiden eri paikoista keräämiä materiaaleja, jotka ovat muovautuneet asetelmiksi ja pienveistoksiksi. Kuvatun materiaalin päällä liikkuu animoituja elementtejä ja koordinaatteja paikoista, joista materiaalit ovat löytyneet.

Keräilijät pohtii sitä, kuinka oman elinympäristön ja kotikaupungin voi kohdata uusin silmin. Teosprosessin lähtökohtana on ollut paikallinen toimiminen ja mahdollisimman vähän kuluttava, ekologinen ajattelu. Veera Launonen ja Ilkka Kivelä näkevät paikalliset materiaalit ja maaperän lahjana heille taiteilijoina ja kaupunkilaisina.

Teokseen voi törmätä julkisten tilojen mainosnäytöillä; kauppatorin alueella, ostoskeskuksissa ja oppilaitoksissa:

SOKOS KUOPIO NÄYTEIKKUNA
osoite: Haapaniemenkatu 24-26

KUOPION KAUPPATORIN NÄYTTÖ
osoite: Kauppakatu 45

KAUPPAKESKUS APAJA
osoite: Kauppakatu 45 (torin alla)

ITÄ-SUOMEN YLIOPISTO SNELLMANIA
osoite: Yliopistonranta 1