La 18.9.2021 klo 18:00
Kuopion jätekeskus Kaatopaikantie 316, Kuopio

Wauhaus: Suurenmoinen sotku (englanniksi)

Kuva: ANTI - Contemporary Art Festival

Helsinkiläisen taidekollektiivin WAUHAUSin Suurenmoinen sotku vie osallistujan jätteiden loppusijoituspaikkaan, Itä-Suomen suurimmalle, Jätekukon jätekeskukselle. Paikkaerityinen esitys kurottaa kohti maailmaa, jossa emme enää ajattele ihmistä kaiken keskipisteenä.

Vuosikausien ajan ihmisen taakseen jättämät esineet on kasattu metsän keskellä kohoavaksi kummuksi. Osittain maisemoitu mäki hautaa alleen valtavat määrät erilaisia rakennusmateriaaleja, muovia, lasia, tekstiiliä, sairaalajätettä, kumia ja villaa.

Suurenmoinen sotku tutkii paikan rakentumista maaperän, jätteen, erilaisten eliölajien ja inhimillisen mielikuvituksen vuorovaikutussuhteissa. Se tekee näkyväksi sitä valtavaa keskinäisten riippuvuuksien verkostoa, jossa elämämme muiden elävien olentojen ja materiaalien kanssa on rakentunut ja yhä rakentuu. Se ei ole kertomus tuhoavasta modernisaatiosta, vaan yritys hahmottaa, millä tavoin elämän taito voisi säilyä ekokatastrofien aikakaudella.

Esitys on osa WAUHAUSin laajempaa monivuotista teossarjaa. Sarjan teokset vievät katsojat maisemoidulle täyttömäelle, lokkien kansoittamalle hiekkarannalle sekä pysähtyneeseen ja mykkään voimalaitokseen. Esitykset ovat vimmaisia yrityksiä ymmärtää ihmistä osana monilajista järjestäytymistä.

Teossarjassa harhaillaan teatterin, evoluutiobiologian, kuvataiteen, äänitaiteen, ekologian, musiikin, eläinfilosofian, fysiikan ja tanssin välisyyksissä – ja hahmotellaan näyttämöitä, jotka pyrkivät kokemuksellistamaan erilaisia materiaalisuuksia ja monilajisia ruumiillisuuksia.

Bussikuljetus esitykseen lähtee klo 18 Maljalahden pysäkiltä kaupungintalon takaa.