Su 9.10.2022 klo 14:00 - 15:00
Kuopion museo Museokatu 1, Kuopio

Zbigniew Fiema: Assessing the Roman Army

In the lecture series on Roman history, prominent lecturers examine the period, its culture, and people from different perspectives! In the second lecture Sun 9.10. at 2 PM Ph.D Zbigniew Fiema takes a glance to the Roman army, which can justifiably be considered as the mightiest and the most successful military in the history of the ancient Mediterranean. Particularly impressive are the relatively modern ways in which the Roman army was organized and how it acted in war and during peacetime. Furthemore, the Roman armed forces provided coveted means of social mobility, and served as the carrier of cultural values and economic and technological innovations all around the Mediterranean and in the western-central Europe.

You can attend the lecture either at the Kuopio Museum or online. The lecture is in English. Time reserved for questions after the lecture.

Buy the ticket online from City of Kuopio webstore, price 15 € / person. If you attend the lecture at Kuopio Museum and want to visit Julius Caesar -exhibition at the same time, you can buy combined tickets for 23 € / person. Combined tickets available only at Kuopio Museum ticket sale.

Julius Caesar -exhibition lecture series continues until February. Other lectures in Finnish. Please, see more information at kuopionmuseot.fi/tapahtumat.

SUOMEKSI:

Rooman ajan historiaa käsittelevällä luentosarjalla maineikkaat luennoitsijat tarkastelevat aikakautta, sen kulttuuria ja henkilöitä eri näkökulmista. Toisella luennolla su 9.10. klo 14.00 FT Zbigniew Fiema luo katsauksen Rooman armeijaan, jota voidaan pitää muinaisen Välimeren historian mahtavimpana ja menestyneimpänä armeijana. Erityisen vaikuttavia olivat suhteellisen nykyaikaiset tavat, joilla Rooman armeija organisoitiin ja miten se toimi sodan ja rauhan aikana. Lisäksi Rooman armeija tarjosi haluttuja mahdollisuuksia sosiaaliseen liikkuvuuteen, toimi kulttuurin sekä taloudellisten ja teknologisten innovaatioiden välittäjänä kaikkialla Välimerellä, Länsi- ja Keski-Euroopassa.

Luennolle voi osallistua joko paikan päällä Kuopion museolla tai verkon kautta. Luento on englanniksi. Luennon jälkeen luennoitsijalle voi esittää kysymyksiä.

Osta lippu luennolle Kuopion kaupungin verkkokaupasta hintaan 15 € / hlö. Jos seuraat luentoa paikan päältä ja haluat vierailla myös näyttelyssä, tarjolla yhteislippu hintaan 23 € / hlö. Yhteislippu ostettavissa vain museon asiakaspalvelusta.

Luentosarja jatkuu helmikuulle saakka. Kuopion Isänmaallisen Seuran ja Kuopion kaupungin kirjaston kanssa yhteistyössä järjestetyille luennoille on vapaa pääsy.

Luentosarjan aikataulut:

Maksulliset luennot:

su 9.10. klo 14.00 Ph.D. Zbigniew Fiema: Assessing the Roman Army (in English)

Seuraaville luennoille vapaa pääsy:

Maksuttomia luentoja voit seurata Kuopion museon monitoimitilassa tai Kuopion museon YouTube-kanavalla. Luennot ovat katsottavissa kaksi viikkoa luennon jälkeen.

su 13.11. klo 14.00 FT Marja-Leena Hänninen: Naiset Caesarin ajan Roomassa

su 4.12. klo 14.00 FT Arja Karivieri: Vitruvius ja roomalainen arkkitehtuuri maaseudulla ja kaupungissa – villat, kerrostalot ja julkiset rakennukset

ke 11.1. klo 17.30 FT Mika Rissanen: Rooma, suden kaupunki

ke 8.2. klo 17.30 FM, väitöskirjatutkija Emilia Jääskeläinen: Elämää Pohjois-Savossa roomalaisaikana