10.11.2023 - 4.2.2024
GalleriA, Kuopion taidemuseo Kauppakatu 35, Kuopio

Heidi Kirjavainen: Yritys kesyttää villi

Kuva: Heidi Kirjavainen, Default, 2023

Kuvitteelliset maisemat ja dokumentaariset valokuvat yhdistyvät Heidi Kirjavaisen työskentelyssä yhdeksi kokonaisuudeksi. Havaintojensa, löydettyjen esineiden, yksityiskohtien ja lavastettujen installaatioiden kautta hän pyrkii tunnistamaan villiyttä ympäristössämme. Pyrimme hallitsemaan, niin luontoa kuin meitä itseämmekin, mutta kuinka hyvin itse asiassa onnistumme? Onko ihmiskeho- ja mieli luonnon ylä- tai ulkopuolella?

Yritys kesyttää villi-teoskokonaisuus on edennyt hiljalleen eteenpäin vuodesta 2017 alkaen, mutta tavoitteellisempi työskentely teeman parissa alkoi vuonna 2021. GalleriA:n näyttelyssä vuosien työ on nyt esillä ensimmäistä kertaa yksityisnäyttelyn muodossa. Kirjavaisen työskentelyä ja näyttelyn teosten valmistuskustannuksia on tukenut Suomen kulttuurirahaston Pohjois-Savon rahasto sekä Taiteen edistämiskeskuksen Pohjois-Savon taidetoimikunta.

Heidi Kirjavainen (1991, Kuopio) on valokuvaaja ja kuvataiteilija, joka asuu ja työskentelee Belgiassa. Hän on valmistunut kuvataiteilijaksi Saimaan ammattikorkeakoulusta ja valokuvataiteen maisteriksi Antwerpenin taideakatemiasta. Valokuva on läsnä hänen teoksissaan joko osana tilaa tai tila osana valokuvaa. Usein hän valokuvaa ympäristöön rakentamiaan veistoksia ja installaatioita. Toisinaan vedostetut valokuvat muodostavat oman maailmansa näyttelytilaan.

Liput: Vapaa pääsy.