Ti 21.11.2023 klo 13:00 - 17:00
Kuopion kaupunginkirjasto Maaherrankatu 12, Kuopio

Hyvä Mieli Päivä

Kuva: Kuopion kaupunki

Kuopion kaupunki yhdessä laajan järjestötoimijoiden joukon kanssa toteuttaa vuosittain Hyvä Mieli -päivää. Päivän toteutus on osa valtakunnallisten teemaviikkojen, ehkäisevän päihdetyön viikon (vko 45) ja mielenterveysviikon (vko 47) toteutusta Kuopiossa. Hyvä Mieli -päivä nostaa esiin valtakunnallisen viikkojen vuosittaisia teemoja, mutta painottaa myös ajankohtaisia paikallisia teemoja. Hyvä mieli -päivä on maksuton ja kaikille avoin.

Vuoden 2023 Hyvä mieli -päivässä painotetaan valtakunnallisen ehkäisevän päihdetyön viikon teemaa: päihde- ja mielenterveystyö käsi kädessä.

Tietoiskuja kokoussalissa klo 13-16. Tietoiskuja on mahdollista seurata myös striimin välityksellä. Seuraa tietoiskuja etänä tästä.

13: Utelias mieli – iloa hyvän olon huomiseen! apulaisrehtori Anna Pohjalainen, Kuopion kansalaisopisto
13.20: Luontoavusteiset palvelut hyvinvoinnin ja kuntoutumisen tukena, projektipäällikkö Karoliina Pitkänen, Live-säätiö
13.40: Skutsi kuulee – nuoren aikuisen luontosuhteen rakentuminen hyvinvoinnin tukemisen avuksi, asiantuntija Jenni Rihti, MTKL
14: Vanhempien kanssa tehtävä päihdetyö – lapsen saama hyöty, koordinaattori Suvi Kovalainen, Erityisesti isä -toiminta ja Riina Luttinen, perhepäihdetyö, Kuopion ensikotiyhdistys ry
14.20: Kun yksi sairastuu, monen elämä muuttuu – omaisen tunteet ja kokemukset sairauden vuoristoradalla, toiminnanjohtaja Johanna Björn, Savon mielenterveysomaiset – FinFami ry
14.40: Miksi koulutamme kokemusasiantuntijoita? Ja miksi palvelu on maksullista? Teppo Uotinen, POSAKAT ry
15: Päihdepalvelusäätiön palvelut tutuiksi, päihdetyön johtaja, Päivi Valta, Päihdepalvelusäätiö
15.20 Ymmärrä yksinäisyyttä , projektipäällikkö Inka Pironetti, Yksinäisyystyö Pohjois-Savossa -hanke
15.40 Luovuus voimavarana ja kulttuuri hyvinvoinnin kasvualustana – kokemuksellinen näkökulma. Minna Vänskä ja Tiina Ylönen/Kulttuuripaja Luode
Paneelikeskustelu kokoussalissa klo 16-17

Mielenterveys- ja päihdepalvelujen ajankohtaisista kysymyksistä keskustelevat: kansanedustaja Laura Meriluoto, Päihdepalvelusäätiön toiminnanjohtaja Pirkko Paakeli-Kurronen, Mielenterveyden keskusliiton asiantuntija Jenni Rihti ja Pohjois-Savon hyvinvointialueelta aikuispsykiatrian avohoidon ylilääkäri Jarmo Pajula sekä mielenterveys- ja hyvinvointipalvelujen palveluyksikön johtaja Teijamari Laasonen-Balk. Lisäksi mukana on kokemusasiantuntijoita.

Musiikkia pääkirjaston 2. krs lavalla

Luoteen Omat soittaa covereita klo 13-13.15 ja 15-15.15
Kuopion kaupunginorkesterin viulisti Soila Häkkinen 15.45-16.
Esittelypisteet

Luonto- ja eläinlähtöinen kuntoutus, Mieliteko-ohjelma, Ensikotiyhdistys, Kirkkopalvelujen Erityisesti isä –toiminta , Mielenterveyden keskusliitto ry, Kuopion asukastoiminta, Savon mielenterveysomaiset – FinFami ry , POSAKAT ry, Turvalinkki ja Päiväntasaaja, Päihdepalvelusäätiö, Mielenterveys- ja päihdepalvelu Hemmalaiset, A-klinikkasäätiö, Syömishäiriöliitto SYLI ja Mielihyvin Savosta ry.

Hyvä mieli päivän toteutuksessa mukana: Kuopion kaupunki, Mieliteko-ohjelma, Ensikotiyhdistys, Live-säätiö, Kirkkopalvelut, Mielenterveyden Keskusliitto ry, Savon mielenterveysomaiset – FinFami ry , Kuopion kriisikeskus, POSAKAT ry, Turvalinkki, Päihdepalvelusäätiö, Mielenterveys- ja päihdepalvelu Hemmalaiset, A-klinikkasäätiö, Syömishäiriöliitto SYLI ja Mielihyvin Savosta ry.