13.10.2023 - 14.4.2024

Juho Rissanen meillä ja maailmalla

Kuva: Kuopion korttelimuseo

Ti–su klo 10–15, ma suljettu

Juho Rissanen ponnisti maailmalle köyhyydestä ja kurjuudesta. Taiteilijan lapsuudessa olivat voimakkaasti läsnä niin kuolema kuin ainainen nälkä. Kiertolaiselämää eläneen pojan elämään mahtui silti myös hauskoja hetkiä – muistoja ihmisistä, paikoista ja sattumuksista pienessä Kuopion maalaiskaupungissa. Milloin hän jäi nutustaan roikkumaan räystääseen, putosi jäihin tai tikkaat kaatuivat katulamppuja sytyttäessä – onneakin oli aika usein matkassa, ettei pahempaa sattunut. Koulunkäynti estyi myös kerta toisensa jälkeen. Lopullisesti haaveet opintiestä mursi isän kuolema Juhon ollessa 10-vuotias. Perheen vanhimpana lapsena tapahtuma pakotti pojan perheen elättäjäksi äidin rinnalle.

Kuopion korttelimuseon näyttely Juho Rissanen meillä ja maailmalla kuvaa taiteilijan lapsuuden vaiheita ja sen aikaista Kuopiota. Maailmalle lähtönsä jälkeenkin Rissanen palasi usein kotiseuduilleen Pohjois-Savoon maalaamaan ja keräsi ulkomaan matkoillaan merkittävän eksoottisten esineiden kokoelman rakkaudesta kotikaupunkiinsa. Nämä maailmalta kotiin Kuopioon lähetetyt esineet ja 1800-luvun lopun valokuva-aineisto ovatkin näyttelyn herkullisinta antia.

Liput: 8,00 / 5,00 €
Alle 18-vuotiaat maksutta