La 17.6.2023 klo 13:00

Kuva: Kuopio Tanssii ja Soi

Kuopio TALKS: Tiedolla Taitoa Tulevaisuuteen
Yhteistyössä Itä-Suomen Yliopisto

• Unenlaadun tarkkailun kompastuskivet: mitatun ja koetun paradoksi

Unenlaadulla on suuri merkitys hyvinvoinnille, ja unta seurataan eri tavoin. Unenlaadun jatkuva tarkkailu voi itsessään kuitenkin olla suorituskykyä heikentävä asia.

Samu Kainulainen (dosentti, Itä-Suomen yliopisto, Kuopion yliopistollinen sairaala)

• Kaatumisten ehkäisy liikunnan keinoin ikääntyneillä

Kaatumistapaturmat yleistyvät ikääntyessä. Monipuolinen liikunta, joka yhdistää voimaa, tasapainoa ja toimintakykyä, on tehokkain yksittäinen keino ehkäistä näitä tapahtumia.

Toni Rikkonen (yliopistotutkija, Itä-Suomen yliopisto)
Tarmo Hakkarainen, Taiji

Samu Kainulainen on yliopistotutkija lääketieteellisen fysiikan, signaalinkäsittelyn ja unilääketieteellisen tutkimuksen alalla. SmartSleep-hankkeen projektipäällikkö. Erikoistunut unilääketieteen mittaustekniikoihin, fysiologisten signaalien analytiikkaan ja data-analyysiin. Vahvin osaamisalue translationaalinen unilääketieteen tutkimus.

Toni Rikkonen on liikuntafysiologian dosentti, erityisalueena ikääntyvien tuki- ja liikuntaelinasairaudet. Mielenkiinnon kohteina liikuntalääketiede, toimintakyvyn muutokset ikääntyessä, kliininen epidemiologia, TULE-sairaudet ja niiden diagnostiikka.

Kuopio TALKS on Kuopio Tanssii ja Soi-festivaalin organisoima seminaarisarja, joka järjestetään 16.-20.6. Musiikkikeskuksen Valohallissa. Seminaarit alkavat klo 13, vapaa pääsy.

Seminaarit myös streamataan Kuopio Tanssii ja Soi:n Youtube- ja Facebook-kanaville, joten etäosallistuminen mahdollista.