Tapahtuma on vuodelta 2023.

28.9. - 1.10.
Kino Kuvakukko Vuorikatu 27, Kuopio

Kuopion Vilimit 2023

Kuva: ISAK ry

KUOPION VILIMIT pidetään jälleen Kuopion järisyttävän vaikuttavassa leffamekassa eli Kino Kuvakossa, ajalla 28.9. -1.10.2023.

Tänä syksynä elokuvafestivaalin teemana 2023 on LIIKE.

Enimmäkseen klassikoista koostuvia, vahvatunnelmaisia elokuvavalintoja yhdistävät rinnatusten kolme taikasanaa: TANSSI, MARTIAL ARTS (~”kamppailulajit”) sekä SIRKUS.

MOVE IT – liikettä kinttuihin!

Nyt saadaan tanssia kankaalle: kävisikö baletti, flamenco? Vai lähdetäänkö lauantaina discoon, John Travoltan seuraan, kun biisikarkit tarjoaa diskokuumeen starttimoottori Saturday Night -Lauantai-illan huumaa (1977)?

Klassikkosateessa tarvitaan toki myös leffa jossa hiuslakkaa ei säästellä – se on Hairspray (2007)!

Aina löytyy ideaa tanssia myös kaduilla. Ohjelmistossa myös Beat Street, hip hopin alkuaikojen ”must see”-leffa. Katu-uskottavuuden tasalle suurkaupungin viemäriverkostoja pitkin pomppaa myös Teen Mutant Ninja Turtles (1990) – leffa joka synnytti kansainvälisen, yhä ja jo kolmannessa ikäpolvessa jylläävän teinimutantti-ilmiön.

HURJEMPAAN MENOON: Bruce Lee, Jean-Claude Van Damme, Alejandro Jodorowsky

Ja jos tulee mieli nähdä myös hieman hurjempia otteita, niin mukana on pari erityistä, itämaiseen kamppailulajeihin liittyvää klassikkoa, kuten Fist of Fury (1972), yksi näyttelijä Bruce Leen suosituimmista kungfu-elokuvista sekä Jean-Claude Van Dammen lopullinen läpimurtoelokuva, Bloodsport (1988).

Kirsikkana jo melkein kaiken nähneiden kakussa on poliittis-surrealistinen, mm. burleskista ja akrobatian kuvastosta häpeämättömän luovasti ammentava, konflikteja laukova Santa Sangre. Kyseessä on hurjien näkyjen meksikolaisen mestarin. Alejandro Jodorowskyn kulttiteos vuodelta 1989. Jodorowskyn teoksessa on edelleen skandaalinkäryistä ruutia, vaikka muille jakaa. (ennakkoesitys, K18, tulossa Suomen levitykseen v.2024)

VILIMEILLÄ on varaa mistä valita

VILIMEILLÄ voi ottaa pari sopivaa leffaspurttia – tai antaa katseen juosta koko maraton. Rinnakkain, limittäin ja lomittain: neljä päivää komediaa, tragediaa, sydänten muljahduksia!

LIIKE on pääasia!

Liike-teemaisten elokuvien valinta on liikkunut villisti ja vapaasti, liki 100 vuoden ikähaitarilla. Ohjelmiston vanhin elokuva on vuodelta 1926. Se on A Page of Madness, avajaiselokuva LIVE-säestyksellä – japanilaisklassikon säestää nouseva tähti Sampo Wiik. Uusimpia elokuvia ovat norjalainen hip hop-komedia Dancing Queen (2023) Dancing Queen voitti Seattlen elokuvafestivaalien pääpalkinnon ja saa Suomen ensi-iltansa syksyllä 2023. Samoin syksyn uutuus on kohuttu, odotettu Spede, elokuva viihdejätti Pertti Pasasesta, jonka energiset tempaukset nuoruusvuosilta Kuopiossa jäivät lähtemättömästi monien aikalaisten, ystävien ja koulukavereiden mieleen. SPEDE esitetään Kuopion ennakkoesityksenä, jo Vilimien aattoiltana, keskiviikkona 27.9.

1970- ja 1980-lukujen moninainen city-kulttuurinen syke sai ohjelmiston suunnittelussa erityistä painoarvoa. Tuolloin syntyi nuorisovetoisessa populaarikulttuurissa paljon uutta. 1970-luvulla musiikillisten muoti-ilmiöiden kärkeen kurvaili globaaliksi äitynyt disco. Koreografioita, elekieltä, tanssikursseja ja -kisoja, disco-elokuvia (!!) sekä tietenkin niitä erityisen tanssittavia supermega-hittejä. Monien ala- ja vastakulttuurien kansainvälinen noste tapahtui osin myös elokuvien välityksellä. Eivätkä kadut täyttyneet vain marsseista, megafoneista ja mellakkapoliiseista – omaehtoiset kaupunkikulttuurit merkitsivät myös hauskanpitoa, uutta omaa musiikkia ja uusia tapoja tanssia.

Joidenkin esitysten alkuun on luvassa myös paikallisten, eri tanssi/ liike-lajien aktiiviharrastajien puheenvuoroja lajiharrastusmahdollisuuksista Pohjois-Savon alueella. Tsekkaa tarkemmin Vilimit-ohjelmakartta-tiedoista!

Järj. Alueellinen elokuvakeskus ISAK ry, pääyhteistyökumppanina Kino Kuvakukko