14.6.2023 - 4.1.2024 klo 13:00 - 16:00
RIISA - Suomen ortodoksinen kirkkomuseo

Lahja Konstantinopolista 1923

Kuva: RIISA - Suomen ortodoksinen kirkkomuseo

Suomen ortodoksinen kirkko sata vuotta sitten

Suomen itsenäistyminen joulukuussa 1917 käynnisti tapahtumaketjun, jonka seurauksena Suomen ortodoksisen kirkon historia osana Venäjän kirkkoa päättyi. Asetus ”Suomen kreikkalais-katolisesta kirkkokunnasta” vuonna 1918 määritteli ortodoksisen kirkon yhteiskunnallisen aseman. Vuonna 1921 Moskovan ja koko Venäjän patriarkka Tiihon myönsi Suomen ortodokseille autonomian, ja vuonna 1923 kirkkokunta siirtyi autonomisena arkkipiispakuntana Konstantinopolin ekumeenisen patriarkaatin alaisuuteen. Suomen ortodoksisen kirkon uusi kanoninen asema määriteltiin Tomos-asiakirjalla.

Juhlavuoden kunniaksi RIISAssa avautuu näyttely, jossa nähdään valokuvien, asiakirjojen ja esineistön välityksellä läpileikkaus Suomen ortodoksisen kirkon keskeisistä tapahtumista ja henkilöistä sata vuotta sitten.

Liput: 10 / 8 e, Museokortti