Pe 27.10.2023 klo 19:15
Kuopion kaupunginteatteri Niiralankatu 2, Kuopio

Maailmanhistorian paskimmat poikaystävät

Kuva: Kuopion kaupunginteatteri

Liv Strömquistin sarjakuvien inspiroima kaksikielinen esitys parisuhteista, sukupuolirooleista, historiasta, biologiasta, taiteesta, kirjallisuudesta, kauneudesta, taloudesta ja maailmankaikkeudesta. Men störst av allt är kärleken. Liv Strömqvist on Ruotsin feministisen sarjakuva-aallon suurin tähti. Satiiriset ja kantaa ottavat sarjakuvat asettavat normaaleina pidetyt valta-asetelmat naurunalaiseksi ja ovat saaneet työryhmän lähestymään tuttujen ja tuntemattomampienkin parisuhteiden dynamiikkaa reteällä ja raikkaalla otteella.

Marielle Eklund-Vasaman (ohjaajana mm. Red Nose Companyn Babylon-esityksessä), Pinja Hahtolan ja Iida-Maaria Lindstedtin posketon esitys marssittaa lavalle lukuisia hahmoja Aatamista Aristoteleen kautta Einsteiniin ja Whitney Houstoniin ja mukailee estetiikassaan sarjakuvan tiukkoja leikkauksia ja isolla pensselillä vedettyjä viivoja. Näyttelijät (Hahtola ja Lindstedt) hyppäävät estottomasti aiheesta, vuosisadasta ja kielestä toiseen selvittäessään mitä me haluamme rakkaudelta, mitä me emme todellakaan halua, miksi haluammekin sitä mitä emme periaatteessa halua sekä miksi ylipäätään rakastumme. Ja näitä aiheita tutkiessa tullaan ainakin yhteen johtopäätökseen. Tieto ei siis suinkaan lisää tuskaa, kuten sanonta väittää – tieto lisää tietoa ja hervotonta huumoria.

“Peukkuni nousee Hahtolan ja Lindstedtin lavaolemuksille, joissa riittää rutkasti samastuttavuutta ja aitoa ystävyyttä. Toverillisuus valitsee sekä näyttelijöiden välillä että yleisön ja esiintyjien kohtaamisissa. Maailman paskimmat poikaystävät – samt en och annan flickvän rullaa eteenpäin luontevasti kaksikielisenä. ... Esitys puhuu Strömquistin hengessä haavoittuvaisuuden puolesta, eikä pönkitä vahvojen naisten ja miesten stereotypioita.“ - Maria Säkö/ Helsingin Sanomat 1.4.2022

Ikärajasuositus: 13v
Kesto: n. 95 min