Aika

Nuori mestari

Kuva: Vesa Takala

Vesa Takalan kuvia Petros Sasakista

Näyttelyssä Nuori mestari – Vesa Takalan kuvia Petros Sasakista palaamme 1970-luvun Kuopioon. Japanilaissyntyinen ikonimaalari Petros Sasaki (1939–1999) valmisti tuolloin Suokadulla sijainneessa yksiössään Lintulan Pyhän Kolminaisuuden luostarikirkon ikoneita: alttarin seinälle ripustetun, liki kolme metriä korkean Jumalasynnyttäjä Ennusmerkki-ikonin ja ikonostaasin pyhäinkuvat.

Työvaiheet tallentuivat Sasakin ystävän, valokuvaaja Vesa Takalan filmille. Kuvien myötä pääsemme seuraamaan ikonien valmistumista vaihe vaiheelta aina puupohjan pohjustuksesta viimeisiin siveltimenvetoihin saakka.

Petroksen tie Japanista Suomen kulki Kreikan kautta, jossa hän opiskeli teologiaa ja bysanttilaista ikonimaalausta. Siellä hän ystävystyi suomalaisen opiskelijan, Johannes Seppälän kanssa. Molempien opinnot katkesivat sotilasvallankaappaukseen 1967, jonka seurauksena Sasaki ja Seppälä matkasivat junalla Suomeen. Suomessa Sasaki tutustui arkkipiispa Paavaliin ja kotiutui pian Kuopioon, jossa vietti lopun ikänsä. Petros Sasakin merkittävä, vuosikymmeniä jatkunut ura ikonimaalarina ja ikonimaalauksen opettajana on keskeinen luku suomalaisen ikonimaalauksen historiaa.

Vesa Takala (s. 1948) on ortodoksinen rovasti ja valokuvaaja.

Liput: 10e / 8e, Museokortti. Alle 18-vuotiaat veloituksetta.