20.1. - 12.2.
Galleria Ars Libera Maaherrankatu 3, Kuopio

Paula Humberg: Dispersal

Kuva: Paula Humberg, Slot A1 at 72 h, valokuva, 2018.

Avoinna: ke–pe 14–18 + la–su 12–17. Vapaa pääsy.

Tervetuloa!

Lämpimästi tervetuloa näyttelyn avajaisiin torstaina 19.1. klo 18-20

Paula Humbergin valokuvasarja ja biotaideprojekti Dispersal visualisoi ilmastonmuutoksen ja pölyttäjien vähenemisen vaikutuksia arktiseen luontoon. Humberg kuvasi sarjan Grönlannissa Zackenbergin tutkimusasemalla, jossa hän ja biologi Riikka Kaartinen tekivät paikallisilla pölyttäjillä ja lapinvuokoilla pienimuotoisen kokeen.

Lapinvuokko on Grönlannissa runsaslukuinen laji, joka tarjoaa ravintoa esimerkiksi sitä pölyttäville hyönteisille. Mehiläisten puuttuessa tärkeimpiä pölyttäjiä ovat sukaskärpäset. Asemalla on kuitenkin havaittu, että alueen sukaskärpästen määrä on vähentynyt muutamassa kymmenessä vuodessa jopa 80 %, luultavasti pitkälti ilmastonmuutoksen takia. Grönlanti on ihanteellinen paikka tutkia ilmastonmuutoksen vaikutuksia, sillä napa-alueiden arvioidaan lämpenevän muuta maapalloa nopeammin. Lisäksi arktisten alueiden ekologiset yhteisöt ovat verrattain yksinkertaisia, mikä helpottaa tutkimusta.

Tavoitteena oli havainnollistaa, miten sukaskärpästen väheneminen voi vaikuttaa lapinvuokkojen pölyttymiseen. Humberg ja Kaartinen valitsivat suunnilleen samankokoisia vuokkomättäitä ja töpöttivät ultraviolettivalossa hohtavaa pigmenttitomua osaan kukista. Tomun oli tarkoitus takertua hyönteisiin ja kulkeutua kukasta toiseen kuin se olisi siitepölyä. Koeryhmiä oli kaksi: A-ryhmässä oli 10 sukaskärpästä ja yksi tanhu- ja kukkakärpänen sekä hyttynen (yhteensä 13 pölyttäjää). B-ryhmä oli muuten vastaava, mutta sukaskärpäsiä oli vain 2 (yhteensä 5 pölyttäjää). Humberg otti mättäistä lähtötilannekuvia pimennettävässä kenttästudiossa, jonka ainoana valonlähteenä oli ultraviolettilamppuja. Kuvaamisen jälkeen kasvustot peitettiin harsoteltoilla ja niihin päästettiin pölyttäjiä. Pölyttäjien annettiin levittää pigmenttitomua 72 tunnin ajan, minkä jälkeen hyönteiset kerättiin talteen ja Humberg kuvasi kasvustot uudestaan. Kuvissa näkyy, että pölytys vaikuttaa onnistuneen heikommin teltoissa, joissa sukaskärpäsiä oli vähemmän.

Projekti on saanut tukea Suomen Kulttuurirahastolta, Taiteen edistämiskeskukselta sekä Suomen Taideyhdistykseltä.

BIO

Paula Humberg (s. 1983) on Sipoossa asuva ja työskentelevä valokuvataiteilija. Hänen työskentelynsä yhdistää kuvataidetta ja biologisesta tutkimuksesta lainattuja elementtejä. Humberg kiinnostui biotaiteesta sekä taiteen ja tieteen välisistä yhteistyöprojekteista opiskellessaan samanaikaisesti kuvataidetta ja biologiaa. Hän käyttää kuvien valmistamisessa digikameran lisäksi esimerkiksi skanneria, neulanreikäkameroita ja lumenvedostekniikkaa. Hänen teoksiaan on ollut esillä Suomen valokuvataiteen ja Kuntsin modernin taiteen museoissa sekä useissa gallerioissa.

Kuva: Slot A1 at 72 h, valokuva, 2018.

Liput: Vapaa pääsy.