Tapahtuma on vuodelta 2023.

16.9. - 26.11.
Kuopion taidemuseo Kauppakatu 35, Kuopio

Pluriverse – ulkoeurooppalaista taidetta

Kuva: Sanusi Taiwo, Yellow Busses, 2019

ti-su 10 - 17, ke 10-19
ma suljettu

Pluriverse esittelee ulkoeurooppalaista taidetta Antti Mykkäsen kokoelmasta. Kun matka peruuntuu ja mukana on tyhjä matkalaukku, voi syntyä taidekokoelma. Antti Mykkäsen purjehdusmatka vuonna 2015 muuttui samoiluksi Etelä-Amerikan gallerioissa ja taidekaupoissa. Sen jälkeen hän on jatkanut tarkasti suunnittelemaansa taidematkailua yli 150 maahan. Matkalaukku on määrittänyt taidekeräilijä Antti Mykkäsen teoshankintoja, sillä maalaukset on täytynyt saada kuljetettua matkoilta itse kotiin.

Taide on vetänyt Pielavedeltä lähtöisin olevaa Mykkästä puoleensa alitajuisesti. Hän kertoo pysähtyneensä kaduilla gallerioiden ja värikkäiden maalausten kohdalle. Pysähdykset johtivat taidekauppoihin ja pian taideharrastukseen yhdistyi matkailu. Mykkänen on keskittynyt keräämään ei-Eurooppalaista kuvataidetta.

Näyttelyssä on teoksia yli 80 maasta ja mukana on runsas 120 taiteilijaa. Pluriverse kysyy kuka määrittää taiteen, hyvän taiteen? Eurooppalainen kulttuuri on kautta historian pyrkinyt vaikuttamaan muun maailman kulttuuriin. Länsimaista taidetta ja taidemuseoita pidetään hyvän taiteen linnakkeena. Pluriversen taiteilijat asuvat ympäri maailmaa, hyvin erilaisissa olosuhteissa. Teokset ovat kuitenkin käyneet läpi monta valikointia: taiteilijan, keräilijän ja lopulta taidemuseon. Jonkun katse valitsee aina, mistä pitää.

Liput: 10€ / 5€