20.1.2024 - 18.8.2024 klo 12:00 - 16:00

Elämää Elian kirkossa

Kuva: Petter Martiskainen

Petter Martiskaisen valokuvia Ilomantsin kirkosta ja seurakunnasta

Elämää Elian kirkossa kertoo valokuvin Ilomantsin ortodoksisesta kirkosta ja sen seurakuntalaisista. Esillä on valokuvaaja Petter Martiskaisen seurakunnan lähihistoriaa tallentaneita kuvia 1970-luvulta lähtien. Mukana on myös varhaisempia, arkistoista kerättyjä valokuvia.

Ilomantsin pyhän profeetta Elian kirkko vihittiin käyttöön vuonna 1892. Martiskainen valmisteli näyttelyä kirkon 130-vuotisjuhliin, joita oli tarkoitus viettää vuonna 2022. Korona-pandemia kuitenkin lykkäsi näyttelyn järjestämistä. Näyttelyn kokoaminen kääntyi lopulta mittavaksi tutkimustyöksi, jonka aikana Martiskainen kävi läpi yli 3000 otosta.

Petter Martiskaisen kuvat kertovat ilomantsilaisesta ortodoksisuudesta, ja samalla elävästä ortodoksisesta kulttuuriperinnöstä: kuvien myötä kuljemme ristisaatoissa, laulamme pääsiäisyön jumalanpalveluksissa ja vietämme häitä ja hautajaisia yhdessä papiston ja seurakuntalaisten kanssa.

Valokuvaaja Petter Martiskainen (s.1955) on toiminut muun muassa tutkimusvalokuvaajana Valamon konservointilaitoksessa vuosina 1985–2019.

Liput: 10e / 8e, Museokortti. Alle 18-vuotiaat veloituksetta.