15.6.2022 - 3.8.2022 klo 12:00 - 17:00
Eemil Halosen kivinavetta Eemil Halosen tie 6, Lapinlahti
Pohjois-Savon Kuvataideseurat

Kuva: Sinikka Vesterinen/Posaku

PoSaKu eli Pohjois-Savon Kuvataideseurat ja sen kesänäyttely ovat yhtä kuin edustamansa yhdistykset: Iisalmen Seudun Kuvataideseura, Koillis-Savon Taideseura, Kuvataideseura Arttiimi, PiKeMa (Pielavesi-Keitele-Maaninka), Siilinjärven Kuvataideyhdistys, Suonenjoen taideseura ja Varkauden Kuvataideyhdistys.
Lapinlahden näyttelyssä on valinnan jälkeen teoksia 45:ltä tekijältä yhteensä 101. Näyttelyteokset valitsi kuvataiteilija Jarmo Husso Iisalmesta.

Kesän 2022 yksityisnäyttelyt nähdään perinteisesti katutason sivugallerioissa, Varkauden Kuvataideyhdistyksen valitsemana kuvataiteilija Saku Santeri Heinonen (s.1975) Pieksämäeltä, jonka näyttelyssä nimeltä Pieniä kuvia nähdään akvarelliteoksia. Suonenjoen Taideseura valitsi taiteilijaksi Marja Tervosen (s.1939), jonka keraamiset teokset näyttelyssä ovat vuosilta 2017–2022.

PoSaKu:n näyttelyn järjestämisestä vastaavat yhdessä Lapinlahden kulttuuritoimi ja
Pohjois-Savon Kuvataideseurat.

Marja Tervonen (s.1939) on innostunut taiteesta 1970-luvun alussa Pieksämäen työväenopiston metalligrafiikan kurssilla. Kiinnostus taiteeseen heräsi, mutta tekniikka ei tuntunut omalta. Sen jälkeen Marja on ollut ahkera kansalaisopiston kädentaitojen opiskelija ja osallistunut useille muille eripituisille taidekursseille kokeillen muun muassa öljyvärejä, akvarellia ja pastelliliituja. Monien opettajien joukossa on ollut tunnettuja nimiä Kaarina Kaikkosesta Pauno Pohjolaiseen.
Marja pitää maanläheisistä väreistä. Hän on maalannut tauluja ja kokeillut erilaisia tekniikoita. Veistokset ja tilateokset luonnon materiaaleista kiinnostavat sekä keramiikka viimeisimpänä tekotapana on ollut mieleinen.
Suonenjoen Taideseuran jäsenenä Marja Tervonen on ollut vuodesta 1980 ja toiminut myös seuran sihteerinä 1987–90. Oman seuran vuosittaisiin yhteisnäyttelyihin Marja on osallistunut säännöllisesti vuodesta 1978 ja osallistuu edelleen. Seuran alue- ja vierailunäyttelyissä on nähty Marjan teoksia. Eri vuosikymmeniin mahtuu pienimuotoisia yksityisnäyttelyitä. Marjalla oli puolisonsa Sepon kanssa veistoksellinen yhteinen 140-vuotisjuhlanäyttely Kellarikalleriassa vuonna 2009. Marjan teoksia on Sairaanhoitajien koulutussäätiöllä Helsingissä, Suonenjoen kaupungilla ja terveyskeskuksessa.
Pieksämäkeläinen Saku Santeri Heinosen (s.1975) yksityisnäyttely Lapinlahdella Pappilan kivinavetan Galleriassa on nimeltään PIENIÄ KUVIA ja sisältää akvarelliteoksia.

Vuonna 2021 kuvataiteilijaksi (AMK) valmistunut Saku Santeri Heinonen on myös teatteriohjaaja ja näytelmäkirjailija. Hän on ohjannut yli 70 teatteriproduktiota Suomessa ammatti- ja harrastajateattereissa sekä ohjannut ja filmannut musiikkivideoita Suomessa ja Ruotsissa (mm. Kauko Röyhkä 2020). Heinonen on ollut Etelä-Savon esittävien alojen läänintaiteilija vuosina 2009–2013. Moneen muun tekemisen ohessa hän on tuottanut myös taidenäyttelyitä sekä johtanut Kulttuuritalo Hilpeää Hospodaria Pieksämäellä vuosina 2016–2022. Saku Santeri Heinonen on Pieksämäen Taideseuran ja Varkauden Kuvataideyhdistyksen jäsen.
Taiteilijasta lisää www.sakusanteriheinonen.fi
Liitteenä julkisivukuva Pappilan kivinavetasta. Kuva Pekka Ovaskainen
Marja Tervosen teoksista kolme kuvaa.

Liput: Ilmaistapahtuma