La 11.12.2021 klo 19:00 - 21:00
Kuopion Musiikkikeskus Kuopionlahdenkatu 23, Kuopio

ERJA LYYTINEN & FRIENDS: BLUE CHRISTMAS 2021

Ikimuistoinen konserttielämys sinisen bluesin ja punaisen joulun ystäville!

Rokkaavan riemukas Blue Christmas – kiertue on laulaja-kitaristi Erja Lyytisen emännöimä kiertue, joka on vakiintunut jokavuotiseksi konserttiperinteeksi bluesista joulunaikaan nauttiville kuulijoille! Tänä vuonna mukaan lähtee liuta Suomen kovimpia esiintyjiä. Läpi kiertueen kiertävät rautaiset ammattilaiset Hasse Walli, Aija Puurtinen ja Erja Lyytinen.

Konsertissa kuullaan Erja Lyytisen ja hänen solistivieraidensa suosikkikappaleita vuosien varrelta. Lisäksi ohjelmistossa on rokkaavia jouluisia kappaleita sekä tunnelmallisia lauluja, joita nämä lahjakkaat solistivieraat esittävät kaksi tuntia kestävässä konserttikokonaisuudessa yhdessä ja erikseen. Konsertti on siis monipuolinen kattaus bluesia, rock´n’ rollia ja ikivihreitä sävelmiä!

Suomen blueskuningattareksi tituleerattu Erja Lyytinen on viimeisten parinkymmenen vuoden aikana saavuttanut suomibluesin historiassa enemmän kuin kukaan muu. Kansainvälisesti palkittu kitaristi on esiintynyt maailman kärkikaartiin kuuluvien kitaristien, kuten Sonny Landrethin, Jennifer Battenin ja Joe Bonamassan rinnalla sekä ollut lämmittelijänä Tom Jonesille, Robert Plantille ja Carlos Santanalle. Lyytinen pääsi myös Santanan kutsumana tämän yhtyeen kanssa esiintymään 20 000 ihmisen eteen Helsingin Kaisaniemessä kesällä 2018. Vauhti on vain kiihtynyt, kun Lyytinen on kiertänyt ympäri maailmaa esiintyen mm. ”Blues Brother” Dan Aykroydin kanssa Toronton Jazz Festivaaleilla. Lyytisen viimeisin julkaisu Lockdown Live on historiallinen taltiointi, joka äänitettiin koronarajoitusten aikaan keväällä 2020. Lyytinen yhdistää soitossaan modernia ja vanhaa bluesia sekä progressiivisia sävyjä mielenkiintoiseksi yhdistelmäksi ja onkin kasvattanut itselleen vankan kuulijakunnan, josta kertovat European Blues Awards “Paras Kitaristi 2017” tunnustus sekä sijoittuminen sijalle #2 Total Guitar -lehden lukijaäänestyksessä ”10 Maailman Parasta Kitaristia Nyt”.

Laulaja-basisti Aija Puurtinen aloitti uransa blues-yhtyeessä Honey B & T-Bones. Yli neljä vuosikymmentä musiikin parissa on tehnyt musiikin tohtoriksikin valmistuneesta Puurtisesta monipuolisen taiturin. Persoonallinen ilmaisu sekä tyyli on ollut Puurtisen tavaramerkki ja hän onkin toiminut säveltäjänä, levytuottajana ja vieraillut laulajana eri levytyssessioissa. Hän on tehnyt yhteistyötä mm. seuraavien kokoonpanojen kanssa kuten Tuomari Nurmio & Hunajaluut, Riku Niemi Orchestra ja Värttinä. Lavaesiintyjinä Puurtinen on mystisen vaikuttava ja taikookin äänellään uskomattomia efektejä.

Hasse Walli kuuluu kiistämättä suomalaisen musiikkikentän pioneereihin. Hän aloitti musiikkiuransa rumpalina The Islanders -yhtyeessä vuonna 1962. Vuonna 1965 hän kuitenkin siirtyi kitaranvarteen yhtyeessä The Typhoons ja seuraavana vuonna aikansa suosituimman The Jormas -yhtyeen riveihin. Vuonna 1967 Hasse lunasti viimeistään paikkansa bluesmaailmassa yhtyeessä Blues Section, mutta ura meinasi saada turhan aikaisen lopun onnettomuudessa tulleen käsivamman myötä. Soittokyky onneksi palautui ja syntyi legendaarinen yhtye Piirpauke, jonka alkuperäisjäseniin Hasse kuuluu. Hasse Walli on Euroopan monipuolisimpia kitaristeja, ja hän on esiintynyt ympäri maailmaa yli 20:ssa maassa. Joulukuussa 2005 Hasselle myönnettiin Golden Emma Guitar Award -palkinto, kitaramusiikin ansiokkaasta kehittämisestä Suomessa. Blue Christmas -kiertueella onkin ainutkertainen mahdollisuus kuulla Wallia, joka keikkailee harvakseltaan Suomessa.

Tervetuloa turvallisesti konserttiin!

Järj. Bluesland Productions Oy
Liput: 41 € / 37,50 € lapset alle 16 v., opiskelijat, eläkeläiset ja ryhmät väh. 10 hlöä
Hinnat sisältävät Kuopion Musiikkikeskuksen palvelumaksun 2 €/lippu. Palvelumaksut vaihtelevat ostopaikasta riippuen.